for høy FG

Bjørn k

Norbrygg-medlem
har satt ein american pale ale til gjæring
hadde ein OG på 1044 etter koking..nå har det stått 11 dager til gjæring men har ein FG som ligger på 1030..dette blei ein såkallet trippel med tre humler og brukte notthingham danstar gjær.. har også hatt 1 kg med sukkerlake oppi vørteren på 24 liter vørter!!
noen som har tips til hvordan eg kan få ned FG??

Du må komme med mere info. All grain/ekstrakt, oppskrift, mesketemp, mengde/type og fremgangsmåte på gjær, gjæringstemp...

ja her er oppskrifta

4,10 kg pilsnermalt
2,29 kg cara pils
0,89 kg caramel krystall
45 g hallertrauer humle 7% humle blomst
45g fuggels 5% pellets
45 g saaz 3,50% pellets

Begynte med 14,5 liter vann som eg varmet opp til 76 gr.etter kornet var oppi var det 69 gr og etter 1 time i mesken var temperaturen 66 gr. varmet så opp og det blei 82 gr..dei siste 10 min..ny kjele er på vei med skikkelig temp føler!!! :) skyllte så i 1time 45 min og temperaturen på mesken under skyllinga var 72 gr.totalt 28 liter vørter. så satte eg det på kok og hadde hallertrau oppi etter 10 min med koking.etter 40 min koking hadde eg oppi fuggels og etter 50 min koking hadde eg oppi saaz..total koketid var 70 min.. da hadde eg 23 liter vørter igjenn i gjærings spannet..litt svinn i humla.. hadde 1 ny pakke med nothingham gjær kokte opp vann og kjølte  vann til 30 gr hadde så gjæren oppi i 15 min før eg hadde det oppi karet.boblet mye dei første 3 dagene og avtok heilt 5 dag.målte sg til 1,030.gjærings temperaturen var 20-21 grader..prøvde så og ha 1 kg sukker oppi kokt i vann og nedkjølte den.det var den 7 dagen. Da tok gjæringa seg opp i 2 dager til og så sluttet det (1 plopp i minuttet).. når eg målte sg i går  var den fortsatt 1,030..bruker refraktometer!!

Kanskje den høye meske temp kan være årsaken.

Har også forstått det slik at refraktormeter ikke er tingen å måle med når det er komt alkohol inn bildet.
Har du prøvd å måle med hydrometer?

hmm det har eg ikkje lest eller hørt noe om.. nei har ikkje prøvd det..men kan gjør ein forsøk med hydrometeret!!
ja kan ver at det er saken..men er ikkje 69 grader meske temp ideelt?? har lest at ein skal øke temperaturen dei siste 10 min for og skille ut mest mulig sukker arter i malten..men burde kanskje skyllet med 68-69 grader??

Refraktometer kan ikke brukes til å måle SG etter att gjeringen har begynt(joda det finnes omregningsformler du kan bruke)
Tipper du ligger mellom 10 og 20 ett sted nå hvis du regner om eller bruker hydrometer

69 grader er litt høyt hvis du ønsker lav FG

ja hydrometer viser 1016..er det bare og flaske da??? og hva er den ideelle temperaturen når ein mesker og hva er den ideelle temperaturen dei siste 10 min?? har vel ein prosent på 3,68% ??kan eg håpe på mer??hade 1044 før gjæring..

Jeg tror den store mengden krystallmalt er grunnen til at får så høy FG. Krystallmalt gir vørteren masse ugjærbart sukker.

Som OyvindEG sa. Det er ikke vanlig med mer enn et par hundre gram til et halvt kilo carapils i noenogtyve liter lys ale.

ja mulig.er ikkje særlig erfaren i dette gamet!! jeg lagde oppskrifta på beersmith og var inne på de grønne feltene på parameteret på ein american pale ale!!

Anbefaler deg å gå ut i fra andres oppskrifter før du begynner å komponere egne oppskrifter. Beersmith hjelper deg med å regne ut verdier, men hjelper deg ikke med selve innholdet i oppskriften.

Bjørn k skrev:
ja her er oppskrifta

4,10 kg pilsnermalt
2,29 kg cara pils
0,89 kg caramel krystall
45 g hallertrauer humle 7% humle blomst
45g fuggels 5% pellets
45 g Saaz 3,50% pellets

Begynte med 14,5 liter vann som eg varmet opp til 76 gr.etter kornet var oppi var det 69 gr og etter 1 time i mesken var temperaturen 66 gr. varmet så opp og det blei 82 gr..dei siste 10 min..ny kjele er på vei med skikkelig temp føler!!! :) skyllte så i 1time 45 min og temperaturen på mesken under skyllinga var 72 gr.totalt 28 liter vørter. så satte eg det på kok og hadde hallertrau oppi etter 10 min med koking.etter 40 min koking hadde eg oppi fuggels og etter 50 min koking hadde eg oppi Saaz..total koketid var 70 min.. da hadde eg 23 liter vørter igjenn i gjærings spannet..litt svinn i humla.. hadde 1 ny pakke med nothingham gjær kokte opp vann og kjølte  vann til 30 gr hadde så gjæren oppi i 15 min før eg hadde det oppi karet.boblet mye dei første 3 dagene og avtok heilt 5 dag.målte sg til 1,030.gjærings temperaturen var 20-21 grader..prøvde så og ha 1 kg sukker oppi kokt i vann og nedkjølte den.det var den 7 dagen. Da tok gjæringa seg opp i 2 dager til og så sluttet det (1 plopp i minuttet).. når eg målte sg i går  var den fortsatt 1,030..bruker refraktometer!!
Jeg foreslår at du lar gjæringen fortsette en uke til neste gang , kanskje to også. IKKE tilsett sukkerlake hvis målingen blir for høy, eller i andre tilfeller for den saks skyld.
La deg ikke lure av en utett kork rundt gjærlåsen eller liknende, gjæringen fortsetter selv om du ikke ser det like tydelig etter hvert.
God brygging!

Tilbake
Topp