For høy mesketemperatur grunnet feil på termometer

Brygget en hveteøl (påskeøl-sett fra olbrygging.no) i går på min BB30. Den skal meskes på 67C.

Etter å rørt inn malten begynde jeg med sirkulering (med litermål), og reagerte på at tempen på BBen viste 70C, mens termometeret jeg hadde i mesken viste 62-63. Tenkte at det bare var varmere i bunnen der måleren sitter, så jeg lot varmen stå på mens jeg fortsatte å sirkulere. Fikk etterhvert tempen i mesken til å nærme seg 66C, men reagerte da på at displayet på BBen viste 72. Skrudde av og fortsatte med sirkulasjon til meskingen var ferdig.

Jeg brukte samme termometer til å måle skyllevannet, som jeg fikk til å holde nøyaktig 78C på det termometeret når jeg begynte skyllingen.

Etter å ha kjølt ned og fått ølet over i gjæringskaret, festet jeg samme termometeret på dunken bak noen lag med tørkepapir og tape. Etter en stund så jeg at tempen på gjæringskaret var på 7C, noe som umulig kunne stemme. Jeg gravde i noen skuffer, og klarte å finne et termometer av samme type, og satt det ned bak papiret på dunken sammen med det andre termometeret. Dette viser 17C, noe som virker mer korrekt.

Jeg har med andre ord klart å bruke et ubrukelig termometer til både mesk og skyllevann, og frykter nå at dette har ødelagt hele brygget.

Om det viser seg at mesketemperaturen var på over 70C hele tiden, og at skyllevannet sikkert var på 82-83C, hva vil dette ha å si for sluttresultatet? Kan det bli grei øl av det?

Det plopper bra i gjærlåsen nå, så aktivitet er der i det minste...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
10 grader feil altså? Finn ut feildifferanse på 60 grader og se om den er 10 den og?

Om du har mesket fra starten på 72C vil brygget bli litt søtere da det produseres en del ugjærbart sukker. Skyllevannet er i overkant men jeg tror at tempen på det droppet litt ned når det ble blandet med maltet så det er håp. I verste fall får du utrekk av tanniner fra skallet, noe som gir en snerpete smak. Denne vil være tydelig i en hveteøl da det har delikate smaker.

Då får la den gå ut og se. Lykke til!
 
Ikke optimalt, men helt sikkert drikkenes.
Dårlige venner vil berømme deg for godt øl - da disse er notoriske til å gi komplimenter mer for gratis alkohol enn godt øl...
 
Jeg har også inntrykk av at gratis øl=godt øl, he he.
Jeg mesket en pils altfor høyt en gang. Den ble merkbart søtere enn den skulle. Jeg er ikke sikker på om jeg liker denne, men kompisene syntes det var en lettdrikkelig og god øl.....
 
Testet termometerene oppmot hverandre, og når det som er feil viste 63, var det andre på 70. Når det som er feil viser 78, er det andre på 85.

Får bare krysse fingrene for at det er drikkbart, så har jeg i det minste lært en lekse [emoji849]

Noen som har et bra digitalt termometer å anbefale? Tenker å stille litt sterkere til neste bryggedag


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp