For høy utgjæring av hveteølet - hva gjør jeg!

Hei!
Etter 14 dagers gjæring gikk jeg fra en OG på 1042 til FG på 1005. Dette skyldtes nok noe overpitching. Kontsekvensen er naturligvis at det ikke er noe restsødme igjen. Er det noe jeg kan tilsette for å øke denne igjen?
Svein Erik  :)
 
Jeg hadde helt det ut i vasken . Tror ikke dette skyldes over pitching. Dette er trolig en infeksjon.
 
Knut1 skrev:
Jeg hadde helt det ut i vasken . Tror ikke dette skyldes over pitching. Dette er trolig en infeksjon.

Aldri i verden kast noe i vasken før du har smakt på det :neinei: :neinei: :neinei: :neinei:

skyldes like gjerne lav meske temp
 
Overpitching er lite sannsynlig. Gjæren spiser som regel all tilgjengelig næring, selv om man ikke overpitcher, så om man pitcher fr mye gjær bør det ha relativt lite å si forr utgjæringen i forhold til om man pitcher en normal gjærmengde. Lav mesketemp, infeksjon?
 
Ble mesket på 67 grader jevnt! Kanskje det var starteren det skar seg med. Likevel overrasket over det siden jeg renset med StarSan! Det gjorde jeg også med gjæringskaret.
Ser at det muligens kunne vært kranen på kjelen. 60 liter rett i dass. Kjipt men lærerikt!  :(
 
Tilbake
Topp