For lav OG

Hei! Har nå akkurat satt et julebrygg til klarning før tapping på gjæringskar. Det skulle i følge oppskriften ha en OG på 1.060, men mitt endet opp på 1.053. Det jeg lurer på er: er det et brukbart alternativ å eventuelt koke det litt mer "inn", eller er dette for sent, siden det nå er avkjølt til 20 grader? Eventuelt tilsatt en dash maltekstrakt? (Men da må det stå slik til i morgen, så jeg får kjøpt dette...) Takknemlig for svar! :)

Du kunne kokt det inn litt, men da ville du kokt bort aroma fra humlen. Du kunne gjott det og samtidig hatt i mer humle. Du kan også koke opp og kjøle ned spraymalt ja, og ha dette oppi i tillegg. Kan sågar gjøres etter at gjæringen er kommet i gang. Da får gjæren en lettere start og du har mer og friskere gjær til å takle det ekstra sukkeret som kommer til.

Om man havnet litt lavt på OG er det lurt å ha litt lys maltekstrakt i bakhånd - det er lettest å bruke mindre mengder av tørket maltekstrakt, åpner man først en burk med flytende så er den jo åpnet. Jeg sørger for øvrig for å treffe riktig OG og så heller ende opp med litt mindre (eller mer) vørter enn planlagt og justere humlemengdene i forhold til hvor mange liter jeg faktisk har. Jeg er mer opptatt av å få det "riktig" enn å få akkurat 25 liter eller hva nå oppskriften sier.

Tilbake
Topp