Hei. For en drøy uke siden satt jeg 19L med "Yuletide Ale" Gahr edition.. på pakken med Fermentis Safale S-04 som fulgte med sto det at 11.5g skulle holde til 20-30L vørter. og under Pitching sto det "Sprinkle into worth".
Jeg gjorde som det sto på pakken og ristet dunken godt, for så og sette den i kjøleskap med STC-1000 på 18.5 grader. Etter å ha trykket litt i en "Yeast pitch rate and starter calculator" på brewersfriend.com så ser det ut som at 11.5g er ALT for lite til mine 19L med mindre man lager gjærstarter. OG var på 1.062.
Det boblet godt i låsen i 2 dager, men etter det har det vært mindre aktivitet.
Det jeg lurer på er om jeg kan forvente å ende opp med en alt for høy FG ??
Brygget har nå stått i 8 dager og skal etter planen i flasker på lørdag (da har det stått i 14 dager).
Hilsen Stian.
Jeg gjorde som det sto på pakken og ristet dunken godt, for så og sette den i kjøleskap med STC-1000 på 18.5 grader. Etter å ha trykket litt i en "Yeast pitch rate and starter calculator" på brewersfriend.com så ser det ut som at 11.5g er ALT for lite til mine 19L med mindre man lager gjærstarter. OG var på 1.062.
Det boblet godt i låsen i 2 dager, men etter det har det vært mindre aktivitet.
Det jeg lurer på er om jeg kan forvente å ende opp med en alt for høy FG ??
Brygget har nå stått i 8 dager og skal etter planen i flasker på lørdag (da har det stått i 14 dager).
Hilsen Stian.