For lite skum i hveteøl

Vi laget i mai en stor porsjon (90 liter) hvetebokk (ca. 6,5 prosent). Smaken er god, men jeg får dårlig med skum i ølet. Vanligvis gir jo hveteøl god skumfasthet, men denne gangen faller skummet sammen raskt, og ølet blir også raskt dovent. Det virker altså som kullsyren "sitter" dårlig i ølet. Det første fatet jeg åpnet (som bare var halvfullt) så ut til å ha noe bedre skum, så det kan kanskje tenkes at det er en forurensing i fatet.

En mulighet er at det skyldes at jeg smurte litt vaselin i ventilene, fordi de var utette etter at jeg hadde pellet dem fra hverandre og renset dem. Jeg har tidligere fått råd om å bruke matolje for å smøre ventilene, men har vært skeptisk til dette nettopp fordi ølskum og fett ikke går bra sammen. Jeg trodde vaselin var bedre, men kanskje jeg tar feil? Hva skal en i så fall bruke? Er silikonstift for dørlister i biler bedre egnet? Nå skal jeg sjekke et tredje fat for å se om skummet og kullsyren sitter bedre der. I så fall kan kanskje problemet lokaliseres til fatet og ikke brygget.

Tore
 
Hei,

Du får tak i matvaresikker silikonolje på spray eller som smøremiddel i USA samt at jeg vet Petit skal ha noe slikt. Dette ødelegger i alle fall ikke skumbildet, og bevarerer o-ringene godt.

Richard
 
Dersom du rett og slett har for lite kullsyre så kan du også prøve å 'gasse opp' ølet ved å tilsette CO2 på litt over 2 bar og shake fatet kraftig, eventuelt gjentatte ganger.

Men hvis du har bra med kullsyre som bare ikke skaper ordentlige bobler, så kan det ellers også være innmeskingen. Kommer litt an på hvilket meskeskjema du har fulgt.
 
Jeg har prøvt å riste inn mer kullsyre under høyt trykk, men det vil ikke sette seg. Dette brygget ble mesket i en ettstegs infusjonsmesking på ca 65-67 grader, så vidt jeg husker. Får ikke så stor nøyaktighet med dette meskeopplegget som vi gjør med RIMS-oppsettet (som bare klarer halvparten så stort volum). Kan det tenkes at hvis ikke all stivelsen ble omdannet under meskingen, så vil det slå ut på dårlig skumfasthet?
 
Siste gang jeg laget hveteøl så var det også en mesketemp på litt over 65°C og det var ikke noe problem med skum. Jeg brukte da malt til Thomas Fawcett, altså engelsk malt. Dersom du har brukt tysk malt eller annen malt som ikke er spesielt sterkt modifisert, så kunne det kanskje vært grunnen? Eller så kan det rett og slett ha vært det du sa, det du smurte gummidelene inn med..
 
Tilbake
Topp