For mye skum

Har brygget øl fra konsentrat, maltekstrakt, gjær og vann, 25l. Etter klaring, tappet over i et stålfat med drivgass fra kullsyre apparat.
Fra fatet er det montert en 1,5m lang 3/16 slange via en kuleventil og 10mm rør til bunnen av fatet til en proff. tappekran med justerhendel.
Det er fylt ca 1kg trykk i fatet.
Jeg klarer ikke å tappe et glass øl uten å få halvparten skum uansett hvordan jeg justerer hendelen.
Er det gal dimensjon på slange eller noe annet jeg gjør galt.?
 
Hvis du reduserer trykket til 0.5 bar er det fortsatt mye skum? 1 bar er litt i overkant trykk til servering egentlig.
 
Hvis du reduserer trykket til 0.5 bar er det fortsatt mye skum? 1 bar er litt i overkant trykk til servering egentlig.
Uenig. Hvis ølet ikke kan stå på karboneringstrykk også når en serverer så har en for lite trykkfall i systemet. Lenger 3/16" slange så er problemet i orden (og en trenger ikke å justere trykket opp og ned hele veien).

Jeg har hatt fat karbonert på 3 bar uten skumproblem ;) (musserende vin)
 
Hvis SLANGE med ID 3/16"/4,75 mm kan du nok plages, kanskje også litt med 3/16"/2,7 mm RØR, det er bare å øke lengdene, 1 bar er fint trykk, går selv litt over det også.
Umulig å vite dimensjonene når det ikke henvises til industrinorm eller oppgir ID/OD :)
 
Hei, og takk for råd. Fant ut av problemet. Kanskje er det noe som kan oppstå hos andre, og kan ha nytte av årsaken:
Det skyltes falskluft. Stigerøret i fatet er skrudd fast i kuleventilen på innsiden, over ølnivået. Når det tappes, lekker det kullsyre gjennom en dårlig tilskrudd kobling mellom ventil og stigerør, og blir med opp. :mad:
 
Hei, og takk for råd. Fant ut av problemet. Kanskje er det noe som kan oppstå hos andre, og kan ha nytte av årsaken:
Det skyltes falskluft. Stigerøret i fatet er skrudd fast i kuleventilen på innsiden, over ølnivået. Når det tappes, lekker det kullsyre gjennom en dårlig tilskrudd kobling mellom ventil og stigerør, og blir med opp. :mad:
Dette har jeg opplevd og, "falskluft" altså, men da var det på ball-locken. Siden du skrev at du ikke hadde lekkasjer og jeg tenkte bare utenfor fatet så droppet jeg å svare. Det blir en slags venturi-effekt virker det som.
 
Tilbake
Topp