For stort meskekar?

Eriki

Norbrygg-medlem
God dag!

Jeg har en 70 liters Iglooboks og kunne tenke meg å eksprimentere med litt mindre batcher.

Så mitt spørsmål er: Til 6 kg malt, vil kjøleboksen på 70 liter bli for stor? Vil jeg ikke få en dyp nok "grain bed"?

Hvilke problemer vil jeg møte på?

Takk!

Har hørt (på The Brewing Network podcast nummer gudvethvilken) at det går helt fint.

Visstnok er dette utstyr som kan dramatisk korte ned på mesketiden, hvis man tør prøve. Metoden er
- bredere maltseng enn dyp (mao alt for stort meskekar)
- meske 15 min
- resirkulere, resirkulere, resirkulere. Til vørteren er klar.
Total tid ca 45-60 min, inkl skylling. (som jeg forsto det)

rdwhahb  :skitbra:

Det er vel resirkulasjonen som reduserer mesketiden - ved at den sørger for at ensymene kommer i kontakt med stivelsen som de skal konvertere.

Men vær varsom, for mesketiden er mer avhengig av hva slags malt du bruker enn formen på meskekaret. De fleste kommersielle maltsortene er uproblematiske i den forstand at de har nok ensymer til å omdanne stivelsen i løpet av et kvarter eller så. Men om du brygger med selvmaltet malt eller sære maltslag, så kan det tenkes at du trenger mer tid.

En annen ting er at 'mesketid' her er tolket som tiden frem til stivelsen er omdannet, dvs at iodtest er negativ. Det er lett å fokusere på det, fordi det er den viktigste faktoren for å få høyt utbytte (dvs ikke miste noe stivelse som kunne vært omdannet til sukker) hvilket har gjort det til en svært relevant faktor i kommersiell brygging. For hjemmebrygging er fokus på effektivitet egentlig litt irrelevant. Fra et personlig ståsted er det tilfredsstillende å ha høyt utbytte, og det tillater en å brygge sterkere øl med et bryggekar av bestemt størrelse, men fra en økonomisk vinkling er det egentlig litt tull. Malten i en 20 liters batch koster kanskje 100,- og om man må bruke ti eller tyve prosent mer, så hva?

Men det er vel andre ting som også foregår. Jeg mener at Basic Brewing Radio fra 3. mars 2011 presenterte meskeeksperimentresultatet i samarbeid med BYO Magazine, og konkluderte blant annet med at 15 minutter var nok til å omdanne stivelsen i det fleste tilfeller, men at man trengte lengre mesketid enn det for å få et godt øl. Dog, jeg har ikke tid til å lytte til den for å sjekke om jeg husker rett :)

Takk for svar, men spørsmålet mitt består egentlig enda :)

Kan jeg bruke 70 literen, eller må jeg ut og kjøpe meg nye?

Tipper at du trenger bortimot 10 cm for at  maltsenga skal være dyp nok til å fungere godt som filter.  Jeg mesket tidligere 16 kg i en 70Q Coleman, og da var det temmelig fullt.  Jeg mener igloo har noenlunde samme dimensjoner - og da skulle 6 kilo være ganske så på grensen av hva som funker. 

Prøv deg frem - dersom vørteren blir klar etter noen minutter med resirkulering. så er alt ok. Noen andre problemer kan jeg ikke se at du skulle få.  Og går det ikke med 6 kilo, så prøv med 8. Det er jeg temmelig sikekr vil funke helt prima, og da er du nede på ca 40 liters batcher.  Klarer du ikke å drikke det opp, så får du heller rope på hjelp!

Har ikke prøvd ut dette selv, men kan ikke se at du skulle ende opp med ett mindre bra øl av å benytte en 70 liters Iglooboks med 6 kg malt.
Tror jeg ville kjørt mesketid som standard 60 til 90 minutter, med mindre du tester konvertering av stivelse.
Fordi jeg ville vært litt usikker på utskylling (om jeg fikk med meg like mye av godsakene som vanlig) ville jeg rørt i mesken ett par ekstra ganger under meskingen.
Ville ikke stolt på sirkulering med pumpe, fordi jeg anser det som meget sansynlig at det vil dannes "minste motstands veg" i en så "flat" mesk.

Konklusjon:

Jeg ville helt klart prøvd ut dette, hvis noe ikke blir optimalt tror jeg det blir utbytte, men det er jo nødvendigvis ikke noen krise.

Et sentralt spørsmål her er om du "batch-sparger" eller "fly-sparger".

Ved batch-sparging tilsetter du varmt vann, rører rundt, resirkulerer 3-5 liter, tømmer innholdet/vørteren i kokekjelen, og gjentar et par ganger til du har ønsket preboil-volume. Da er ikke dybden på maltsengen av "paramount importance", men litt dybde bør du ha.

Ved fly-sparging blir det litt som å trakte kaffe. Da trenger du litt dybde på maltsengen slik at kornet fungerer som filter.

Tilbake
Topp