Forberede høstet gjær til gjæring.

Litt dårlig tittel, men jeg prøver meg alikevel.

Vi brygget en Kölsch forleden som ble så-som-så. Noe høy gjæringstemp og alt for lang gjæring gjorde at FG ble noe lavere enn ønsket.
Men vi tok vare på gjæret for å bruke det om igjen i ett nytt brygg med Kölsch.
Gjæren er vasket etter alle kunstens regler og sitter nå klar i kjøleskapet i påvente av mer action.

Det jeg lurer på er altså;
Må jeg gjøre noe med gjæret jeg har i glasset, må jeg lage ny gjærstarter for å "vekke" gjæret. Eller kan det pitches direkte inn i vørteren ved romtemp?  :biersmile:
 
Det du sitter igjen med nå er etter hva jeg forstår en vasket slurry. En "starter" er (igjen etter hva jeg forstår) aktiv, så for å aktivere den, bør den tilsettes ny vørter noen timer før pitching. Correct me if I'm wrong..
 
Eg pleier å pitche slurry rett i vørter, så lenge ikkje slurryen er meir enn to uker gamal.  Og så bruker eg sjølvsagt Mr.Malty til å beregne sånn ca. mengde slurry eg treng.  
 
Slurry kan pitches rett i ølet, men en liten runde på magnetrører med litt vørter vil bidra til at gjæringa kommer litt raskere i gang.
 
en annen ting å være oppmerksom på er at slurry'en og vørteren holder ca samme temperatur ved pitching.
 
Det er slurry som har stått i nesten en uke. Så den skal være relativt frisk og fin i kroppen.
Hva skjer om man overpitcher gjær?
 
Aleksander_B skrev:
Det er slurry som har stått i nesten en uke. Så den skal være relativt frisk og fin i kroppen.
Hva skjer om man overpitcher gjær?

Det vanligste problemet er at man får et for nøytralt øl, siden man begrenser gjærveksten (og det er nettopp i formeringsfasen at mesteparten av smaksstoffene utvikles). I verste fall kan overpitching føre til for lav utgjæring og autolyse, siden det kan bli knapphet på næring for gjæren. Man skal imidlertid overpitche ganske så mye for at sistnevnte scenario skal bli et problem. I det hele tatt er det i praksis forbundet relativt liten fare med overpitching.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp