"Fordeling" av humle til IPA

Jeg mener å ha lest noe om en tommelfingerregel om hvor mye av humlen som skal tilsettes ved gitte tidspunkt på IPA, men nå klarer jeg selvfølgelig ikke å finne igjen noe - verken på norsk eller engelsk...

Har gått alt for lang tid siden jeg brygget sist og det "hoper seg opp" med tomflasker, så jeg tenkte å virkelig gi jernet i morgen og brygge 3 batcher :D
Èn av disse blir en IPA, og jeg er veldig åpen for å gjøre endringer i forhold til tidligere brygg.
Jeg har "alltid" savnet humlearoma etter at "effekten av tørrhumlinga" avtar.
Planen nå er å nesten kutte ut bitterhumle ved 60 minutter, og kjøre på med ganske voksne mengder ved 15 og 5 minutter.
Humleskjema for den planlagte 19-liters batchen med OG 1.068 ser slik ut:
5,0g Green Bullet, First Wort, 60 min.
40,0g Centennial, 15 min.
30,0g Amarillo, 7 min.
10,0g Centennial, 5 min.
15,0g Amarillo, 0 min. (30 min. steep/Whirlpool)
10,0g Amarillo, 10 dager tørrhumling

Dette er vel en noget spesiell kombinasjon av humle, men det får så være.. Må bruke opp litt av det jeg har.
Mengde til tørrhumling er vel også nokså beskjeden, men der har jeg mulighet til å legge på litt da jeg fint rekker å kjøpe mer før den skal tilsettes.


Så kort oppsummert:
1. Kan noen gi meg et lite hint om den tommelfingerregelen jeg nevner innledningsvis - er jeg evt. helt på villspor?
2. Noen innspill på humleskjemaet mitt?
 
Altfor få IBUs. Du ligger på en BU/GU på 0,56. Du bør opp til rundt 0.9-1,2. (Mine smaksløker)

Tommelfingerregelen kjenner jeg ikke til, tror jeg?
 
Tror ikke det er noen vits i å følge noen tommelfingerregel på dette, finnes uendelige muligheter til hvordan du kan humle IPA'n din, er bare å prøve seg frem. Så lenge bitter+smak+aroma humle = den IBU'en du ønsker så kjører du på.

Personlig hadde jeg økt tørrhumlingen betraktelig, og kanskje spredd ut og økt mengdene litt på slutten. Økt FWH eller lagt til noe bitterhumle slik at du kan spre det mer ut, hvis det er det som kreves.

Finn ut hva som funker for deg, det meste funker faktisk :)

Lykke til!
 
Beersmith sier 56,5 IBU og Bitterness ratio på 0,836, men når du sier det - det er nok litt i minste laget ja.
Om jeg tilsetter mer bitterhumle og havner på ett sted mellom 70 og 80 IBU, men lar resten være urørt, vil det da være ok?


EDIT: Tørrhumling ja. Som nevnt i første post er jeg klar over at det er lite. Det var vel i hovedsak et resultat av at beholdningen ikke var større nå - kjøper mer humle før den tid :)

Sist jeg brygget IPA tror jeg det gikk 100 eller 140G Cascade til tørrhumling av 19 liter. Det var ganske heftig når den var fersk, men ikke for mye :)
 
Beersmith sier 56,5 IBU og Bitterness ratio på 0,836, men når du sier det - det er nok litt i minste laget ja.
Om jeg tilsetter mer bitterhumle og havner på ett sted mellom 70 og 80 IBU, men lar resten være urørt, vil det da være ok?

Da hadde jeg tilsatt den humla sent, for det ser ut som at du trenger mer aroma og smak i trynet.

Jøss, kanskje min "test" profil i BS er langt ute og kjører. Min test-profil er på 70% effektivitet, kanskje du har lavere. Eller er det andre faktorer som spiller inn?
 
ok :) Takk for tips, da kjører jeg på enda mer på de sene tilsetningene.

Mener jeg har 72% effektivitet og bruker Tinseth.
 
Tilbake
Topp