Hva er forholdet når en måler gravitasjonen på malt ?
Ser f.eks i beercalc at Pilsner Malt 3 EBC har en gravity på 1039.
Hvordan kommer en frem til det tallet ?
(Mulig det står en annen plass her på forumet, men fant det ikke....)
Har med mengden av malt du bruker (blant andre ting). mengden pilsner malt du har oppgitt i kalkulatoren gir da 1039 gravity fra en vanlig mesk. Mer malt vil gi høyere gravity. Selvfølgelig spiller vørtermengden en stor rolle også. 5kg pilsnermalt vil gi en ganske høy OG på en vørter på 10 liter. Men 5kg pilsner malt på 50 liter vørter blir betydelig mindre. Beercalc regne ut av hvilken mengde gravity hver enkelt maltype du bruker har på vørteren som en helhet.
Mengde malt, malt type, vørter mengde (både før koking og etter koking) spille allesammen en sentral rolle i utregning av OG på brygget ditt.
Malttyper som har høy "diastatic power" gir som regel mere søtstoffer til vørteren, og kontributere dermed mer til OG. Pilsner malt gir mer "gravity" enn for eksempel sjokolade malt (der alle enzymene er drept og kan derfor ikke kontributere til maltose i brygget).
Veldig greit at beercalc regne ut alt dette for deg, for det er veldig kjedelig og tidskrevende å gjøre det med penn og papir. Ihvertfall uten kalkulator!
Takk for svar.
Mulig jeg har ordlagt meg litt klønete - men det var ikke helt dette jeg lurte på.
La meg snu spørsmålet - slik jeg egentlig mente det;
Vi har produsert egen malt som vi ønsker å brygge av.
Jeg ønsker å finne denne maltens "gravity" - slik at jeg kan legge det inn i bryggeprogrammet, for å beregne de andre ingrediensensene.
Hvordan finner jeg denne ?
Jeg antar at måten kanskje blir å lage et "minibrygg" hvor vi mesker 200 gram malt med 1 liter vann, eller deromkring.
Måler SG, og beregner ca 75% effektivitet på meskingen... Da vil du vel ha maltens gravitasjon antaglig....
Litt usikker kjenner jeg...
Ser om flere melder seg på tråden, og kanskje har andre svar ?
Står det at maltet har en gravity på 1039, har dette med potensielt utbytte å gjøre. I amerikanske sammenhenger oppgis et tall for det teoretiske ubyttet man får ved bruk av ett pund malt i én gallon vann (pilsnermalt har da typisk et utbytte på 1.039). I europeiske sammenheng bruker man ofte 1kg/liter. Da har pilsnermalt typisk et utbytte rundt 1.300.
Dette tallet er helt vitalt når man ønsker å beregne og lage oppskrifter. Man kan da regne ut det potensielle utbyttet av en gitt maltsammensetning, og deretter, ved hjelp av utbyttefaktoren i eget utstyr (typisk 70-90 % av potensielt utbytte)regne ut ølets OG før man brygger.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.