Forklaring på overraskende resultat (etter en del feil)

Satte for to uker siden i gang med Gahrs Christmas Amber:
https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/amber christmas.pdf

Brukte 1 pk safale s-05. Eneste endringen jeg gjorde var å erstatte ekstra mørk Caramalt med vanlig caramalt fordi jeg ønsket et litt lettere juleøl.

Under mesking fikk jeg problemer med et fuskende termostat og/eller en for godt isolert kjele (?) for tempen steg hvertall oppptil 2 grader etter jeg skrudde av plata (induksjon). Konsekvensen var at jeg lå godt over 66 C, i perioder opp mot 70, dette var forholdsvis tidlig i mesken, tror ila første 15 min.

Som en bonus bommet jeg på humlinga og hadde i 50 g Centennial etter 15 min, ikke etter 45 min, det er ikke essensielt for denne tråden men jeg kan si at etter å ha smakt på vørteren er dette et friskt juleøl med bra "kick" og nok et stykke unna det Gahr hadde sett for seg :)

MEN, OG havnet på 1061 som jeg var riktig fornøyd med siden dette var min første mesk (har brukt ekstrakt til nå). Forventet pga høy mesktemp en FG på kanskje 1020 men den var på 1009 da jeg flasket i går. En annen rar ting er at jeg siktet meg inn på ca 25 liter, antok underveis å havne på kanskje 22 (har Gal mål i kjelen så har nok kokt litt i kålen her) men når jeg stakk over til en dunk med litersmål så jeg at resultatet ble lusne 17,5 L !

Spm:

1) Hvordan kan FG bli så lav med så høy mesketemp?
2) jeg antar OG 1061 på så lite vørter anses som elendig utbytte. Jeg lot meskeposen renne av seg det verste og slo over kanskje et par liter vann. Jeg hadde knapt med tid og trodde ikke skylling hadde så mye å si men kan det alene forklare at OG som skulle være 1060-1065 på 25 L ble 1061 på 17 L ?

Blir uansett artig til jul å servere a mor, som syns Ringnes pils er for bittert og syns en halvliter er nok - dette heksebrygget på nesten 7% :)
 
Lite innspill: liters målene på dunkene min er riv ruskende feil. Verst er Bryggselv sine. Det ironiske er at det eneste som er noenlunde er det fra Europris. Tips: mål opp med liters mål i forkant med vann og merk av de aktuelle målene du vanligvis ligger rundt
 
1. Du kan ha ujevn temp? Kan være stor forskjell øverst Og nederst i mesk. Blande bedre/sirkulere
2. Brew strong.com - podcast for bryggere
 
1. Det kan være en utfordring å holde jevn temperatur i en metallkjele selv om den er godt isolert på utsiden. Etter at jeg byttet til kjøleboks synes jeg det er mye enklere å holde en stabil temperatur i hele mesken.
2. Skylling av BIAB meskepose er ikke så enkelt. 2 liter vann var i underkant – det var nok endel sukker igjen som ikke ble skylt ut. Det er vanlig å skylle med større vannmengder‚ og stoppe når gravity på skyllevannet faller under et visst nivå, f.eks. 1015. Men effektivitet er bare ett tall. Det viktigste er at du gjør prosedyren likt fra gang til gang, slik at det blir forutsigbart.
 
Tilbake
Topp