Formel for utregning av OG av vørter

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei.

Ved flere av mine vørtere har jeg kokt bort mer vann enn ønsket...

Har endt på 1060 når jeg skulle hatt 1050 i OG.

Hvordan kan jeg regne ut hvor mye vann som bør tilsettes for å få OG til nivået jeg ønsker?

Si da at jeg har endt på 12 liter med 1060, hva er da formelen for å få den ned til 1050?

thomaslm skrev:
Hei.

Ved flere av mine vørtere har jeg kokt bort mer vann enn ønsket...

Har endt på 1060 når jeg skulle hatt 1050 i OG.

Hvordan kan jeg regne ut hvor mye vann som bør tilsettes for å få OG til nivået jeg ønsker?

Si da at jeg har endt på 12 liter med 1060, hva er da formelen for å få den ned til 1050?

60*12=720
720/50=14,4

Det vil si at hvis du tilsetter 2,4 liter vann så vil du få 1,050.

Er det slik at etter jeg har målt for høy OG at jeg kan tilsette vannet og bare blande det inn i vørteren mens den er i kjelen. Må det da kokes mer etter tilsetting av vannet? NB helt fersk brygger..

Vannet i Norge er stort sett rent nok til at det kan brukes direkte, men noen velger likevel å koke det for å være sikker på at det er tilnærmet sterilt. Siden 2,4 liter vann ikke er så veldig mye er det fort gjort å koke det opp og kjøle ned før det tilsettes, enten i kjelen eller i gjæringskaret. :)

En måte å gjøre det på er å koke vørteren noen minutt og så sjekke gravity.
Hvis den allerede er passe høy tilsetter du kokende vann (fra f eks vannkoker) etterhvert som vørteren koker inn.
Holder du riktig nivå under kokingen så bør du også ha truffet planlagt bitterhet.

Takk, det kan også blandes inn i gjæringskaret altså. Hva blir resultatet av ikke og komme ned til riktig OG? For mye smak?

En måte å gjøre det på er å koke vørteren noen minutt og så sjekke gravity.
Hvis den allerede er passe høy tilsetter du kokende vann (fra f eks vannkoker) etterhvert som vørteren koker inn.
Holder du riktig nivå under kokingen så bør du også ha truffet planlagt bitterhet.
Takk :)

Ja men prøv å plaske så lite som du kan.
Oksygen er ikke ønsket nå.
Kok det godt så blir det også mindre av den sorten.
Og ha temperaturen noenlunde lik som i gjæringskaret.

Kan det forresten tilsettes kokt vann og så nedkjølt til 20 gr i karet etter at gjeringen har startet?

Hvis du bruker sukker for å karbonere på flaske, så kan du vante med vannet til flaskedagen. Kok opp mengden med vann du trenger(2,4liter i eksemplet over) med sukkeret til karbonering. Har gjort dette selv med godt resultat.

Tilbake
Topp