Forskjellen på London vs. Irish Ale gjær (erfaringer)

Jeg planlegger en del mørke øl som skal brygges og i oppskriftene blir irish og london ale gjær brukt om hverandre.
Er det noen som har erfaringer fra begge gjærene? Er det noen spesifikke forskjeller?
Ser også at man kan bruke london som substitutt for Irish ale.

Erfaringer blir tatt godt imot :)
 
Irish ale har en tendens til å stoppe litt tidlig (kun brukt den en gang selv, men hørt andre oppleve det samme). Brukte nylig london ale i en stout, og den oppførte seg bra og ga godt resultat.
 
Det er vel whitelabs sin gjær det er snakk om? Har ikkje prøvd irish ale. Har også høyrt at den kan være litt vanskelig, men den er sikkert bra om man kjenner stammen litt og har gode muligheiter til å kontrollere gjæringstemperatur. London ale har eg ihvertfall blitt glad i, og bruker den til nesten alle engelske ale utenom pale, IPA og øl med høg OG.
 
Irish Ale kan når den fungerer optimalt like gjerne erstattes av us-05, synes jeg. En ren og streit gjær. Når den ikke fungerer optimalt er den kresen på temperaturen eller spyr diacetyl. London Ale er også kresen på temperaturen, men lager godt øl,med karakter.

Sent from my X10mini using Tapatalk
 
Tilbake
Topp