Forskjellige smaker ved tapping av lagerøl fra ett fat.

roba

 
Har prøvd et fat lagerøl som har stått 14 dager ved +2 grader. Det ble tappet 5 glass. Av en eller annet grunn ble det en smaksdiskusjon hvor det endte med at vi smakte på de ulike glassene og det var forskjell.
Kan innholdet i et fat med lager som har stått stille v/ +2 grader skille seg? Eller er det bunnsegmenger som kan ha blitt med opp i noen glass? Kan alkoholen synke til bunns? Alle glassene så like klar ut. :attevar: 
 
var tappekranen ren før fylling av glassene? om ikke så kan øl som har stått i slanger å tappekran prege det første glassset.
Jeg fiiner det og sannsynlig at det er smaksforskjeller fra 1. til 2. glasset..

om det var smaksforskjeller i ALLE 5 glass. nei da.. :jaha: :attevar: :confuzed:
 
Var alle glassene tappet samtidig? Dersom det har blitt temperaturforskjell kan noen grader gi ganske stort utslag på smaken.
 
Tappet samtidig. Slangen var "gullende" ren. Jeg heller selv til teorien om at det var "bunnslam" som gjorde forskjellen (men det vistes ikke noe på glassene).
Men, kan vesken i tønnen "skille" seg i ulike lag?
 
Heisann

Har opplevd samme problem på mitt fat med Pils. Når jeg tappet de 2 første, var det stor forskjell på smak. (Drakk ikke begge selv, kona fikk den første mens jeg selv tok nr. 2.) Nr. 2 var det mye bedre smak på, mens de deretter ble bare bedre og bedre. Noe smak som kommer fra bunnslammet må påvirke smaken selv om det ikke kommer med i glasset....?

Selv synes jeg eneste fordelen med fat er det at man har mindre renggjøring. Flasker er det aller sikreste og beste etter mitt syn. Her blir smaken konsekvent god på alle flasker og liten (ingen) smaksforskjell. Mer arbeid, men heller til at det er verdt det.

Andre som har samme erfaring?

Roger
 
roba skrev:
Men, kan vesken i tønnen "skille" seg i ulike lag?

Tror ikke det, det ville bliet problem på utesteder, det er ikke alle som er så små at de bruker 30 liter fat, noen får levert fra tankbil.
 
Roger H skrev:
Nr. 2 var det mye bedre smak på, mens de deretter ble bare bedre og bedre.

veldig kjent fenomen, men har sjelden noe med kvalitetet på det som konsumeres å gjøre :p
 
Kan også være noe med glassene.
Hvist de er vasket med en parfymert såpe kan denne lett sette preg på ølet.

Har selv ikke erfart noen forskjell på øllene fra glass til glass utenom hvist man får med bunnfall.

Kan du beskrive hva som var forskjellen på smaken?
 
Takk for alle svar så langt.
Jeg kan ikke beskrive smaksforskjellen, er for "grønn" enda til det. Glassene har aldri vært vasket i såpe/oppvaskmiddel. Kun glassrens. Vi var flere som kjente smaksforskjellen, noen godt og andre ikke så godt.
En av teoriene var at alkoholen i ølet, når det var så kaldt, gikk til bunns i fatet (?)
Jeg heller til teorien at det er "bunnslam" som har blitt med i noen glass (men det var i såfall ikke synlig!).
Har flasker ølet nå og satt til side første, midterste og siste flaske som ble tappet. Skal teste dette når jeg får en habil smaker på besøk.
 
Tilbake
Topp