Forslag til 300w vanntett varmeelement, eller evt justere ned vannkokerelement?

Hei!

Har bruk for et ca 300w vanntett varmelement, billigst mulig.
Hvordan kan man eventuelt justere ned effekten på f.eks et vannkokerelement på 1,5-2 kw?

Går det an å f.eks bruke en resistor fra en støvsuger?

Målet er å holde ca 10-25l veske stabilt på 40-60grader i isolért beholder.
Har stc-1000.

Forslag?

En motstand (resistor) vil bli veldig varm og veldig store fordi den må tåle effekten du herjer med. Da er det bedre å koble på en regulator, f.eks. den fra Kyotto som ser ut som et SSR.
eBay er bryggerimekkerens aller, aller beste venn!

Tja. Er litt usikker på om jeg ville kokt den plastikken som er i håndtaket. Den tåler det nok, men gudene må vite hva slags rare stoffer den ville avgitt. Men må den være totalt nedsenket da? Litt vanskelig å komme med gode forslag uten helt å skjønne hva du ønsker :)

Hva skal du egentlig bruke dette til og hva slags væske er det snakk om? Jeg spør siden 40-60ºC er et uvanlig temperaturintervall å skulle opprettholde over tid i ølbryggersammenheng.

Som @Dag nevner er det ikke gangbart å bruke ordinær motstand til å dra effekten ned så mye som du ønsker. Resultatet blir en brannfelle.

Hvis jeg antar at du skal opprettholde temperaturen i en flytende væske, altså ikke en mesk e.l. som har sin egen interne isolasjon, så kan du bruke et element på 1,5-2kw sammen med en STC-1000 som skrur dette av og på. Du kan eksperimentere med plasseringen av temperatursensoren til du finner ut hvor langt unna varmeelementet den må være plassert for at temperaturen skal være representativ for væsken som helhet når den er blandet. Men uten jevn sirkulasjon vil du ha ganske stor temperaturvariasjon mellom væsken i umiddelbar nærhet av varmeelementet og væsken som er lengst unna. Om dette er akseptabelt kommer igjen an på hva det er du prøver å lage.

Tilbake
Topp