Forslag til mellommørkt, sterkt juleøl

Her er noe jeg har surra sammen basert på bryggselv.no sin julepakke http://www.bryggselv.no/products/yuletide-ale-2013-lsett-25l med noen modifikasjoner. Er ute etter litt innspill siden jeg er litt grønn både i BrewSmith og brygging generelt. Er ute etter et middels kraftig og krydret juleøl som er lettdrikkelig for entusiaster, men det kan gjerne skremme bort noen butikkjuleølfans :)

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Jul hos Anders
Brewer: Øyvind Nordhagen
Asst Brewer:
Style: Dubbel
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 16,36 l
Post Boil Volume: 13,52 l
Batch Size (fermenter): 23,00 l 
Bottling Volume: 21,00 l
Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 63,3 EBC
Estimated IBU: 19,1 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 72,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
3,50 kg              Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)        Grain        1        53,4 %       
1,25 kg              Amber Malt (43,3 EBC)                    Grain        2        19,1 %       
0,75 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)  Grain        3        11,5 %       
0,50 kg              Caramunich II (Weyermann) (124,1 EBC)    Grain        4        7,6 %       
0,25 kg              Chocolate Malt (886,5 EBC)              Grain        5        3,8 %       
0,30 kg              Brown Sugar, Dark (98,5 EBC)            Sugar        6        4,6 %       
20,00 g              East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil Hop          7        7,6 IBUs     
25,00 g              East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil Hop          8        7,3 IBUs     
10,00 g              Anise, Star (Boil 30,0 mins)            Spice        9        -           
0,25 tsp              Ginger Root (Boil 12,0 mins)            Herb          10      -           
30,00 g              East Kent Goldings (EKG) [5,00 %] - Boil Hop          11      4,2 IBUs     
5,00 g                Coriander Seed (Boil 5,0 mins)          Spice        12      -           
1,0 pkg              English Ale (White Labs #WLP002) [35,49  Yeast        13      -           

Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 6,55 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 16,00 l of water at 72,3 C          65,0 C        60 min       
Mash out          Decoct 7,02 l of mash and boil it      77,0 C        5 min       
Mash Step        Heat to 66,0 C over 4 min              66,0 C        90 min       

Sparge: Fly sparge with 8,62 l water at 75,6 C
Notes:
------

Created with BeerSmith 2 - http://www.beersmith.com -------------------------------------------------------------------------------------

Kutt ned på stjerneanisen iallefall :p Jeg brukte 5 gram engang, den ble ALT for kraftig, stjerneanis dominerer utrolig mye.

23 liter ca. Jeg ville droppa stjerneanis. Det er vanskelig å beregne, tar du for mye så ødelegger du hele batchen..

Jeg ville også droppet anis'en. Vi prøvde i fjor med bare én liten stjerne i et 30liter fat og det ble aaaaalt for mye!

Anis er en smakssak. Jeg pøste på med fem stjerner (og nellik og ingefær) i min jólebokk ifjor. Syntes det fungerte godt, men framtredende kryddersmak. Gått ned på mengden til halvparten i år...

nordhagen skrev:
OK, det er et veldig nyttig innspill. Hvor stor batch hadde du da?

Har selv brukt stjerneanis i øl (Julestauten som nå står på kaldtlager frem til 24. des :ilike: )
Vi brukte 1 stykk stjerneanis og kokte den siste 2 minutter (21 liter til gjæring, 25 liter før kok). På de testflaskene vi har prøvd så kjennes krydderet greit men ikke overveldende.
Koke den i 30 min som Beersmith har som default, virker ALT for lenge etter mitt syn, og ville ikke anbefalt mer enn 1 stykk og maks 5 min kok på den.
MEN: Liker du lakris så.... ;)

Jeg bruker stjerneanis, anis, karve med mer til å krydre brennevin (anis, karve, sukker og nøytral Vikingfjord kan gi en meget bra akevit om man kjenner riktig forhold mellom krydderne). Og den erfaringen jeg sitter med er at skal ytterst lite av disse krydderne til for å lage MYE smak, selv om sprit trekker ut smaker på en helt annen måte enn i et brygg.

Har du brygget etter denne oppskriften? Hvordan ble resultatet? (...så langt)

Vurderer å låne den. Så takk for alle svar og innspill (...og ja, jeg kommer til å være forsiktig med stjerneanisen).

Nei. Men jeg har brygget to andre som ligner litt. Jeg droppa stjerneanis i begge og brukte nellikspiker og appelsinskall i begge og ingefær i bocken. Ingen av dem er ferdige enda, men du kan lese bryggelogger på begge på linkene under. Foreløpig har jeg mest tro på bocken.

Den første ble en brown ale-basis med Münchener-malt og Saaz-humle (go figure..) og Nottingham tørrgjær:
http://www.brewtoad.com/recipes/jahres-julebonus

Den andre ble en julebock med Safelager W-34:
http://www.brewtoad.com/recipes/d-hringer-julebock

Jeg får kanskje legge til at ingen av dem smaker foreløpig krydder i det hele tatt. Jeg var veldig konservativ i frykt for å ende opp med after shave. Det går sikkert fint å gønne på litt mer enn det jeg har notert her.

Takk for raskt og godt svar. Mistet du troen på oppskriften over, eller står den fremdeles på listen over fremtidige brygg?

Bocken du lager høres god ut, men det er vel litt knapt med tid for å sette i gang med et undergjæret juleøl nå. :)

Har trua på oppskriften, den er jo gahr sin. Jeg hadde lyst til å lage min egen av de tingene jeg liker best selv.

Bocken blir kanskje litt snau, men den andre bør gå fint. Jeg tror begge blir veldig bra og julete.

Forslag til humleskjema på julealen over?

Brygger 50 liter og tenker noe á la dette:

60 min: 90 g First Gold (erstatningshumle)

15 min: 50 g First Gold

2 min: 50 g First Gold, 1 halv stjerneanis, 1/2 ts malt ingefær, 1/2 ts allehånde/allspice, 10 g malt korianderfrø, 20 g revet appelsinskall

Er jeg for tung på humlen?

Jeg synes kanskje det virker som litt mye ja, men plott det inn i en kalkulator. Du skal ligge på 20-30 IBU.

Jeg synes krydderblandinga di var ganske drøy, men hvis du har erfaring med den, så for all del. Jeg skal brygge i dag og bruker (til 50 liter) 135g ferskrevet appelsinskall og ca 4g tørket ingefær. Dette vet jeg funker fra tidligere.

/ Øyvind

Tilbake
Topp