Etter et par Coopersforsøk der jeg stort sett ikke har gjort de helt store krumspringene er tiden inne for å prøve å få til noe litt mer spennende. Jeg kunne godt tenkt meg å prøve å få til et brygg som kan minne litt om typisk Belgisk øl, og som holder litt mer enn 4,7%. Intill videre begrenser jeg meg til ekstraktbrygging. I den anledning sitter jeg med et forslag til oppskrift og en masse spørsmål..
- Coopers Sparkling Ale
- (2x) Coopers Maltekstrakt lys eller medium
- Whitelabs WLP530 Abby Ale
- 15g korianderfrø
- 20g raspet appelsin- eller grapefruktskall
- Morgan's Finishing Hops?
(trekker pusten dypt for å få nok luft til alle spørsmålene...)
- Er det nok å rett å slett doble mengden maltekstrakt for å øke alkoholprosenten?
- Vil det ha noe for seg å tilsette 4-500g sirup?
- Holder det med to beholdere med gjær, eller bør jeg sette en starter (er dette enkelt?)
- Bør jeg velge lys eller medium maltekstrakt?
- Hvilken av Morgan's Finishing Hops vil passe best, og hvor mange bør jeg bruke?
- Når det kommer til tapping på flasker; vil det være noe å tjene på å bruke spraymalt istede for karboneringsdropsene til Coopers?
- Er det noe mer jeg bør ta med i oppskriften?
- Coopers Sparkling Ale
- (2x) Coopers Maltekstrakt lys eller medium
- Whitelabs WLP530 Abby Ale
- 15g korianderfrø
- 20g raspet appelsin- eller grapefruktskall
- Morgan's Finishing Hops?
(trekker pusten dypt for å få nok luft til alle spørsmålene...)
- Er det nok å rett å slett doble mengden maltekstrakt for å øke alkoholprosenten?
- Vil det ha noe for seg å tilsette 4-500g sirup?
- Holder det med to beholdere med gjær, eller bør jeg sette en starter (er dette enkelt?)
- Bør jeg velge lys eller medium maltekstrakt?
- Hvilken av Morgan's Finishing Hops vil passe best, og hvor mange bør jeg bruke?
- Når det kommer til tapping på flasker; vil det være noe å tjene på å bruke spraymalt istede for karboneringsdropsene til Coopers?
- Er det noe mer jeg bør ta med i oppskriften?