Første bannskapsomgang med platekjøler

Skaffet meg to platekjølere i tanken om å kunne seriekoble for lager og enkel for ales, gikk jo greit de første minuttene.

Pale ale med rundt 340g humle på ca 55 liter ikke for voldsomt. Bare for å nevne hva som ble brygget.

Etter va 4-5 minutter ble flow-en dårligere og dårligere til tross for at vi var gjennom iallefall 40 liter. Fra med dette var kjøleren dønn tett, måtte koble fra alt og enten koble på vann og spyle den ren, eller suge ut truben selv.. forbasket drit.

Brukte en chugger pumpe på stasen og kjørte halv åpning på krana. Fikk ut rimelig ok temp, men hadde det ikke vært for tett og jævlig juba-juba, ville jeg kjørt en runde til.

Alt gikk nydelig frem til dette med kjøleren..

Så! Hva er nøkkelen? Bazooka filter? Ingenting? Annet magisk redskap som gjør jobben lettere?

Hiv driten og kjøp motstrømskjøler?! Sett at de ikke går tett og drit er nok til at jeg vurderer det med engang.
 
Platekjøler er avhengig av et godt humlefilter. Vi bruker nå en vanlig bazooka, men er helt avhengige av å bruke mye blomst. Aldri hatt problem med at kjøleren går tett. Renhold av kjøleren derimot.....
 
Hm, kan godt prøve blomst altså, ikke sky til det. Spennende å prøve forskjellig.

Skal undersøke muligheten for bruk av blomst, eller mersom tilgjengeligheten rundtomkring ;)

Og ordne bazooka evt en av de fancy pants slurvene som ligger rundt hele bunnen..

Flere tips, syn eller ideer rundt dette? :)
 
Hva med hop spider? Men mye humle går ting tett.
Eller pumpe oppi hop spider under kjøling?
(Dvs kjøling med kobber coil )
 
Hva med hop spider? Men mye humle går ting tett.
Eller pumpe oppi hop spider under kjøling?
(Dvs kjøling med kobber coil )

Hop spider er jo snakk om en tripod mer eller mindre med anheng til en humlepose i midten som henger ned i kjelen?

Skjønner ikke hva du tenkte :)
 
Det er et poseoppheng. Dvs et humlefilter hvor du koker humla i. Da blir det mye mindre som går i kjøleren din og tetter den
 
Har god erfaring med å filtrere vekk humle og tjafs i ikea-gardin. Kan også bruke stor meskepose el.

Har da laget en stor pose som jeg har hengt fra taket over kjelen. Slipper humlen oppi posen. Bruker pumpe og dyppkjøler, og legger returslangen oppi posen. På den måten er vørteren filtrert når den er nedkjølt.

Den siste delen funker jo ikke like bra med platekjøler, men den første burde hjelpe.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp