Første brygg: Plopper ikke lengre i gjærlås

Morka2k

Norbrygg-medlem
Heisann!

For 6 dager siden satt jeg mitt første brygg, en Lucky Jack fra Bryggselv. Det har ploppet greit i gjærlåsen, frem til i dag. Nå er det plutselig ingen plopping. Trenger jeg å bekymre meg over det, eller er det helt normalt at det gir seg?
 
Heisann!

For 6 dager siden satt jeg mitt første brygg, en Lucky Jack fra Bryggselv. Det har ploppet greit i gjærlåsen, frem til i dag. Nå er det plutselig ingen plopping. Trenger jeg å bekymre meg over det, eller er det helt normalt at det gir seg?
Det finner du ut ved å ta en hydrometerprøve. Det er ikke uvanlig at det gjærer ferdig på 6 dager, men gi gjerne gjæra 2 døgn på å rydde opp etter sukkerfesten.

Det kjipe med å ta en prøve er jo faren for å introdusere O2 i ølet, med mindre du gjærer i noe som har mulighet til å ta en prøve uten å introdusere O2.
 
Står dette i romtemp så er det nok ferdig. Fatet i dag ei øl som var brygga på søndag. Hatt samme SG i 36 timer nå.. ;)
 
Jeg tok en gravity-måling nå. Tar ei ny ei på lørdag, og ser hvordan den er da. Hvis den er lik, kan jeg tappe uten noen problem, eller er det andre ting jeg burde tenke på? I følge oppskrifta skal den gjæres frem til neste torsdag.
 
Jeg tok en gravity-måling nå. Tar ei ny ei på lørdag, og ser hvordan den er da. Hvis den er lik, kan jeg tappe uten noen problem, eller er det andre ting jeg burde tenke på? I følge oppskrifta skal den gjæres frem til neste torsdag.
Hva var måling og og hva er forventet FG?
 
Målte den til 1.016 nå. Forventet er mellom 1.008-10. Men jeg kom på en ting, ølet skal jo tørrhumles også, så da kan jeg jo ikke tjuvstarte på flaskinga uansett? :p
 
Målte den til 1.016 nå. Forventet er mellom 1.008-10. Men jeg kom på en ting, ølet skal jo tørrhumles også, så da kan jeg jo ikke tjuvstarte på flaskinga uansett? :p
Er det blitt stille i gjærlåsen ville jeg tørrhumlet ved første anledning. Antar at du gjærer i en bøtte og da må lokket av for å tilsette humle, det betyr eksponering av O2 og ingen aktivitet til å bli kvitt den igjen.

Jeg er kanskje noe hysterisk hva O2 angår, men samtidig er det alltid kjedelig med oksidert øl. Tilsett humla så blir det nok litt nytt liv i låsen og mesteparten av O2'en som kom inn i karet burde finne veien ut igjen :)
 
Kommer an på mengde og type, men ganske ofte så ekspanderer pellets såpass at det dytter ut en del av lufta, pluss humla frigjør noe enzymer som *kan* gjøre at ølet gjærer ut et par-tre poeng til.
 
Tilbake
Topp