Første bryggedag er over - noen spørsmål

Esp1

Norbrygg-medlem
Hei dere!

I dag har vi brygget vår første batch øl (BIAB), og jeg tror det gikk ganske fint. Til tross for nitidige forberedelser og nerding over bøker og dette forumet til sent på natt de siste ukene dukket det selvfølgelig opp endel spørsmål underveis som jeg godt kunne tenke meg å stille dere.

- Mesketemperaturen holdt seg svært stabil og vi var svært så stolte av oss selv inntil vi etter 30 minutter målte temperaturen høyere opp i mesken. Der var den 3 grader lavere. Jeg antar at vi burde ha rørt bedre i begynnelsen for å fordele temperaturen jevnere? Vi fyrte opp varmen igjen, rørte litt og fikk etterhvert oppskriftens foreskrevne 66 grader i hele mesken. Utilgivelig eller ubetydelig?

- Renslighet er avgjørende, men kan noen bekrefte at det er ok å spraye alt med Starsan? Det føltes underlig å spraye termometeret gjentatte ganger under kjølingen og så stikke det i vørten, men det er kanskje noe som sitter igjen etter å ha brukt såper som skal skylles vekk i 30-40 år?

- Etter kjøling gjorde vi en whirlpool og lot brygget hvile i 30 minutter før vi begynte å tappe det over i gjæringskaret. Vi kjørte det ut fra kjelens kran gjennom sil og trakt. Etter drøyt 20 liter (målet var 25 liter) begynte det å komme grums som tettet silen. Vi vurderte det dithen at det var bedre å få 4-5 liter mindre øl enn å forurense hele brygget med grums og helte ut resten av kjelen. Burde vi latt det hvile lenger før vi begynte å tappe? Eventuelt andre triks for å få ute mer væske og mindre grums neste gang?

- Hvor mye vann (eller vodka, starsan?) skal man fylle i gjærlåsen på vedlagte bilde? Vi klarte ikke å finne noen tydelige streker som alle generelle beskrivelser vi har funnet på nettet sier man skal fylle opp til. Vi har fylt den en tredjedel full, og etter at den nå har stått noen timer har vannstanden i låsen økt ganske mye. Vil det fortsette til det renner over, eller vil luftbobler etterhvert presse seg ut? Ut fra sporene i lokket og krokene på siden å dømme ser det ut som det er meningen at lokket skal festes. Stemmer det? Vi har satt på en strikk.

Ser ikke bort fra at jeg fyrer av flere spørsmål senere (og engasjerer meg i andre diskusjoner - nå som jeg endelig har egen erfaring å vise til  ;D), men det har vært en lang dag (med noe prøvesmaking av kjøpte øl-forbilder underveis) så det får holde for nå.

Tusen takk for all entusiasme og kunnskap dere har delt på dette forumet! Det har bidratt sterkt til at vi nå har satt i gang med denne flotte hobbyen. Om vi ikke akkurat flytter på landet og blir kornbønder og ølbryggere på heltid (som har vært diskutert i de mest euforiske øyeblikkene) føles det som dette er noe jeg kommer til å sysle mye med fremover.
 

Vedlegg

  • 20130915_125841.jpg
    20130915_125841.jpg
    52,5 KB · Sett: 415
Poenget med gjærlås er jo å ikke få luft in, men å få den co2 som bildes ut av gjærbøtten. Blei usikker så sjekket min bøtte nå og fant ut at det med strikk er sikkert helt riktig :) men uansett så blir det tett med eller uten
 
Det med desinfisering: Alt som skal være i kontakt med vørter etter kok må være desinfisert, og den mest kritiske perioden er under nedkjøling mellom 80 og 30 grader. Den absolutt letteste måtenå gjøre dette på er å ha et starsan-bad, en bøtte eller et kar med 10-12 liter starsan som du bruker som oppbevaring av utstyr som skal være desinfisert. Mål temperatur, legg proben tilbake i karet inntil neste måling.
 
Humlepose funker fint hvis du vil tappe av de siste litrene av kjelen uten å få med all gugga som har samlet seg.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
- Mesketemperaturen holdt seg svært stabil og vi var svært så stolte av oss selv inntil vi etter 30 minutter målte temperaturen høyere opp i mesken. Der var den 3 grader lavere. Jeg antar at vi burde ha rørt bedre i begynnelsen for å fordele temperaturen jevnere? Vi fyrte opp varmen igjen, rørte litt og fikk etterhvert oppskriftens foreskrevne 66 grader i hele mesken. Utilgivelig eller ubetydelig?

*/ Rør godt rundt i det dere heller malten i meskegryten. Det skal ikke være noen tørre klumper i mesken. Hvis dere vil øke tempraturen i mesken er det vel kanskje bedre å tilføre varmt vann. Det finnes diverse kalkulatorer for å beregne mengde og tempratur. Personlig anbefaler jeg at dere kjøper beersmith. Tror ikke det at dere ikke hadde stabil mesketempratur får så mye å si for ølet ut over det at dere ikke vil kunne gjenskape dette ølet.

- Renslighet er avgjørende, men kan noen bekrefte at det er ok å spraye alt med Starsan? Det føltes underlig å spraye termometeret gjentatte ganger under kjølingen og så stikke det i vørten, men det er kanskje noe som sitter igjen etter å ha brukt såper som skal skylles vekk i 30-40 år?

*/ starsan er en no-rinse løsning. Bare rist av termometeret. Den lille surheten syreløsningen tilføyer vørteren er ubetydlig. Star-san er IKKE såpe. Det er syre.

- Etter kjøling gjorde vi en whirlpool og lot brygget hvile i 30 minutter før vi begynte å tappe det over i gjæringskaret. Vi kjørte det ut fra kjelens kran gjennom sil og trakt. Etter drøyt 20 liter (målet var 25 liter) begynte det å komme grums som tettet silen. Vi vurderte det dithen at det var bedre å få 4-5 liter mindre øl enn å forurense hele brygget med grums og helte ut resten av kjelen. Burde vi latt det hvile lenger før vi begynte å tappe? Eventuelt andre triks for å få ute mer væske og mindre grums neste gang?

*/ Mange heller hele innholdet fra kokekjelen rett over etter kjøling. Grumset vil legge seg sammen med gjæren etter endt gjæring. IHT diverse diskusjoner gir ikke dette noen smaksforskjell i så små batcher. Andre triks kan være å la vørteren hvile i en til to timer eller bruke whirl-floc / irish moss etc på slutten av koketiden for å få en bedre utfelling av proteiner.

- Hvor mye vann (eller vodka, starsan?) skal man fylle i gjærlåsen på vedlagte bilde? Vi klarte ikke å finne noen tydelige streker som alle generelle beskrivelser vi har funnet på nettet sier man skal fylle opp til. Vi har fylt den en tredjedel full, og etter at den nå har stått noen timer har vannstanden i låsen økt ganske mye. Vil det fortsette til det renner over, eller vil luftbobler etterhvert presse seg ut? Ut fra sporene i lokket og krokene på siden å dømme ser det ut som det er meningen at lokket skal festes. Stemmer det? Vi har satt på en strikk.

*/ vannstanden i låsen øker? Antagligvis er det bare co2 som er på vei ut av vannlåsen. IKKE lås lokket. Jeg ville ikke anbefale å bruke starsan i vannlåsen da denne skummer... og gjerne over.

Ser ikke bort fra at jeg fyrer av flere spørsmål senere (og engasjerer meg i andre diskusjoner - nå som jeg endelig har egen erfaring å vise til  ;D), men det har vært en lang dag (med noe prøvesmaking av kjøpte øl-forbilder underveis) så det får holde for nå.

Tusen takk for all entusiasme og kunnskap dere har delt på dette forumet! Det har bidratt sterkt til at vi nå har satt i gang med denne flotte hobbyen. Om vi ikke akkurat flytter på landet og blir kornbønder og ølbryggere på heltid (som har vært diskutert i de mest euforiske øyeblikkene) føles det som dette er noe jeg kommer til å sysle mye med fremover.


[/quote]
 
Takk for gode svar!

Jeg fjernet som sagt strikken vi hadde satt på lokket til gjærlåsen, og i morges gikk lokket jevnt opp og ned som et stempel og slapp ut co2. Ganske opplagt at lokket ikke skulle festes, ja. Merkelig hvor enkelt og innlysende ting blir når man ser hvordan det fungerer i praksis :)
 
Tilbake
Topp