første gangsbrygger

Heisann!
jeg har litt spm, jeg er nybrygger og har forsåvidt fått med meg hva dette går i.
jeg skal prøve å forklare min fremgangsmåte, så håper jeg noen er villige til å rette meg på min vei, tror jeg skal få satt i kok gryta i morgen, blei ikke som planlagt med influensa og slikt hos ungen og kjeringen.
hva jeg har av råvarer:
25kg pale ale malt
2-4kg crystal malt
safeale s-04 gjær
1pose portafloc
target humlepellets 10.5% alfasyre 100gram
cascade humlepellets 5,9% alfasyre 100gram
1kghonning.

Sooooooleis,
jeg har ikke studert dette kjempenøyaktigt, men osm jeg sa, dette er min "fremgangsmåte"

koke fks 40Liter vatten
vente til vatnet har kjøltseg til fks 70grader, og tilsette malten. røre i, stille inn termostatet til 67g i en times tid. (er det viktigt å måle med hygrometer her?)
når dette har mesket seg den tiden det trengs, tenker jeg å løfte oppsilkaret, samt koke opp resterende 10Liter vatten på kjele inne, og spyle over med vatnet jeg har kokt for å få ut restene av malten.
når dette er silt ut, tenker jeg å koke dette her i en times tid.først tilsetter jeg hummlen, når det har fått oppkok. (hva av hummlene skal i først? fikk ikke noe god forklaring på det når jeg handlet)
når det er 20min igjenn av tiden skal jeg tilsette mere av hummlen (igjenn hva for en?)
så skal jeg tilsette smakshumlen dei siste 10min. sammen med 2 tabletter portafloc.
når det nærmer seg times koketid, er det her jeg skal måle med hygrometer for å fastslå når jeg har nok søtstoffer for att gjæren skal gjøre jobben sin?
når jeg har nok OG.
da planlegger jeg å sleppe søtsakene forbi motstrøms kjøleren og i gjæredunker og ønsket er å kjøle så fort som muligt uten av jeg tetter igjenn kjøleren-
hva gjelder gjær der har jeg ikke peiling. skal den piske i vørteren? blandes?

håper noen kan hjelpe en håpløs brygger som har forelsket seg i hjemmebrygget øl :D

verd å nevne att jeg ikke likte nøgne sin india pale ale, den blei rar i smaken. muligens for mye sitrus?
aass sin pale ale likte jeg godt! jeg vet jeg ikke havner på noen av dem, men skrekken er i alle fall å havne på den jeg ikke overhode likte. :D

Hva har du for utstyr?
Du trenger ikke koke meskevannet, bare varme til ca 8 grader over mesketempratur og tilsette kornet.
Mengden vørter du skal koke bør ikke utgjøre mer enn 75% av grytevolumet (kjipt med overkok).
Bitterhumle tilsetter du når vørteren begynner å koke. Aroma humle mellom 15-3 minutter før kok avsluttes og smakshumle 3-0 minutter før kokeslutt.
Kjør target som bitter og cascade for aroma/smak.
Gjæren skal helles i når tempraturen på ale'en er på ca 20 grader.
På en pale ale vil du ha en og på mellom 1040-1055 hvis jeg husker riktig.

Hvem handlet du hos?
Anbefaler deg å lese boken moderne hjemmebrygging.

India Pale Ale og Pale Ale er to vidt forskjellige øl.

Er vann mengden ok? Er det noe rett fremgangsmåte? Jeg har 100liters kjel, over kok blir nok ikke tema, er diy ig ligger på utstyrs forumet;) skriver på tlf så litt skrive feil ;)

English Pale Ale

75 liter meskevann på 66 grader. La mesken stå en time. 1 time kok. Tilsett bitterhumle når koken ruller. Ta tiden derfra.
Skyll med 14 liter vann på 75 grader.

Amt Name Type # %/IBU
13,00 kg Maris Otter Pale Malt (5,0 EBC) Grain 1 96,3 %
0,50 kg Crystal Malt (130,0 EBC) Grain 2 3,7 %
100,00 g Target [10,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 37,1 IBUs
20,00 g Cascade [6,30 %] - Aroma Steep 3,0 min Hop 4 0,0 IBUs
20,00 g Cascade [6,30 %] - Aroma Steep 10,0 min Hop 5 0,0 IBUs

Dette burde gi deg ca 70 liter på ca 4,5% alkohol

tusen hjerteligt takk Drechsler,
dette hjalp mye! da er det egentlgi bare opp til meg selv resten!
luren på om jeg skal bruke to pakker gjær og piske dette i vørteren, siden det er tørr gjær.

Du burde ta de to pakkene og lage en starter.
Hvis du titter under "det lille ekstra" så er det en veldig bra artikkel av Gahr der..

Lykke til

ok, det kan jeg gjøre, trodde ikke det var muligheter for det med tørrgjær :D men jeg lærer for hver dag.

Efori skrev:
ok, det kan jeg gjøre, trodde ikke det var muligheter for det med tørrgjær :D men jeg lærer for hver dag.

Lager ikke starter med tørrgjær :( bare fersk

Ikke nødvendig med tørr

hmm, kan jeg bare halvere den oppskriften han kom med no?
halv av alt. da skal jeg komme ned i 34liter.

never mind, no har jeg satt i 70L vaten til varming til 66gc tilsetter 5liter varmt vatten for å stige 7 grader for å kompansere for fallet når jeg tilsetter malten :D

lite spm fra meg igjenn, jeg satt ølet i går, hadde ikke så god suksess på utbytte føler jeg, men uansett er det ok. hadde rundt 85-90l til å starte med
tappet vørter på dunker med 59L (på dunk) tilsatt gjæren slik det stod på pakken, dunkene ligger i kjelleren ved siden av berederen, men det er ikke en eneste anntydning til liv i gjær låsen, dette er no ca 8timer siden jeg tilsatt gjæren, er det jeg som er utolmodig, eller er det noe på vei her no? OG på vørteren før jeg tilsatt gjæren var mellom 140-150

Slapp av, 8 timer er kort tid. Er det varmt ved siden av berederen? Husk at ølet ikke skal ha for høy gjæringstemperatur, særlig ikke i starten. For vanlige aletyper er 20 °C (målt i ølet, ikke i rommet) fin temp.

hei, takker for svar, nei er ikke varmt, jeg tror ikke ølet holder 20 grader no, meget muligt jeg må slite dette opp i stua eller kjøkkenet, eneste som kan sette en stopper for dette er om det luker mye.
ellers kan jeg raportere om at dette gikk vel bra mtp første brygg. ikke fullt fornøyd med 50L, men kan ha litt skylden att vannmålingene ikke blei eksakte pga utdamping og en småå bedugga hjelper som var en ivrig vørter rører :D men tilbake til dunkene mine, jeg vet att vin lukter jo meget sterkt, er ølet i lik skala eller?
hva gjelder lufting av vørteren, så blei det en del plask når det gikk fra kokekaret-bøtta-gjærdunken. håper det var nok, pluss att den ene dunken gikk i retur til kokekaret pga groms og korn og dritt som hadde sniket seg forbi silen.

Tilbake
Topp