Første Lager

Skal snart tappe min første lager. Denne har gjæret ved 12 grader i tre uker nå. Bør den stå i fire? Bør den kjøles gradvis ned til modningstemp?

Står i ca 3 veke før vi kjører temperaturen opp til ca 18 grader der den står i ca 2 døgn før vi kjører stepp ned til 3-4 grader før tapping

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk

Jeg kjører disateylrest for sikkerthetskyld... parogtjuegrader i ett døgn før jeg tar den ned igjen til 10-15grader ett døgn før fating.
Etter diastylresten så tapper jeg det på fat og setter det til lagring. 4grader i 4-6mnd... sterkere øl - lengre lagring.
Men jag er inte Jesus...
Skader ikke med fire uker.

Mats-87 skrev:
Skal snart tappe min første lager. Denne har gjæret ved 12 grader i tre uker nå. Bør den stå i fire? Bør den kjøles gradvis ned til modningstemp?

Mål SG og smak på brygget, hvis SG er innenfor det du forventer og du ikke smaker diacetyl eller acetaldehyd, da kan du trygt kjøle ned ølet for bedre bunnfelling av gjær så flaske/ fate.

Bernts skrev:
Mats-87 skrev:

Mål SG og smak på brygget, hvis SG er innenfor det du forventer og du ikke smaker diacetyl eller acetaldehyd, da kan du trygt kjøle ned ølet for bedre bunnfelling av gjær så flaske/ fate.

SG på 1010 etter måling med 2 dagers mellomrom. Ingen usmak. Takk for tips!

Bruker denne tråden da det handler om første lager.

Ved å steppe opp starteren en gang, ender jeg opp på 730 bill celler, jeg trenger vistnok 805.
Er jeg da langt unna? Skal også bruke ren oksygen for første gang, vil dette rette opp avviket, eller er tallet 805 bill hentet ut fra at man har 12ppm O2 i vørteren?

Kristian Andreassen skrev:
Bruker denne tråden da det handler om første lager.

Ved å steppe opp starteren en gang, ender jeg opp på 730 bill celler, jeg trenger vistnok 805.
Er jeg da langt unna? Skal også bruke ren oksygen for første gang, vil dette rette opp avviket, eller er tallet 805 bill hentet ut fra at man har 12ppm O₂ i vørteren?

Tror nok det går bra med superfriske gjærceller og godt med oksygen. Det er jo uansett bare en beregning på hvor mange celler du har i starteren.

Tilbake
Topp