Hei.
Har satt en klone av Kinn sin Vestkyst. Nå, etter 14 dager er det fortsatt aktivitet i gjærlåsen. Til tider ganske mye også...(til å ha gått så lang tid). Bør jeg vente med tapping, og er dette normalt?
Hm. Sjekket FG i går og i dag. I går var den på 1.012. I dag på 1.010. Det plopper fremdeles. OG lå på 1.060. Skal da i teorien nå ligge på ca 6,6 % alc. Hva tror dere? Og hva skjer om man flasker mens gjæringsprosessen fremdeles er i gang? Og hvorofor fortsetter det å gjære på den 15. dagen?
Flasker man når gjæringen fortsatt er i gang så har man ingen kontroll med karboneringen og da risikerer man flaskebomber. La den gjære ferdig, om det så tar så mye som 4 uker.
Hm. Sjekket FG i går og i dag. I går var den på 1.012. I dag på 1.010. Det plopper fremdeles. OG lå på 1.060. Skal da i teorien nå ligge på ca 6,6 % alc. Hva tror dere? Og hva skjer om man flasker mens gjæringsprosessen fremdeles er i gang? Og hvorofor fortsetter det å gjære på den 15. dagen?
Jeg bruker en doseringsprøyte som ligger i starsan bad. Du får kjøpt en 50ml til 23, 47kr (faktisk!) på apotek.
Bruker 20 cm med 8mm plastslange for å forlenge tuten. Da kan jeg bare åpne karet en smule og føre slangen ned.
Det som er igjen i måleglasset etter måling blir kastet.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.