Fortsatt full fest i gjærlåsen....!

Hei.
Har satt en klone av Kinn sin Vestkyst. Nå, etter 14 dager er det fortsatt aktivitet i gjærlåsen. Til tider ganske mye også...(til å ha gått så lang tid). Bør jeg vente med tapping, og er dette normalt?
 
Mål FG. Får du samme  resultat over et par dager er den ferdig. Ploppingen kommer og fra co2 som utvikles under gjæring
 
Jeg sprayer et kjøkkenglass med StarSan og henter ut en liten prøve (1/2 glass). Heller dette så over i målebegeret til hydrometeret.
 
Hm. Sjekket FG i går og i dag. I går var den på 1.012. I dag på 1.010. Det plopper fremdeles. OG lå på 1.060. Skal da i teorien nå ligge på ca 6,6 % alc. Hva tror dere? Og hva skjer om man flasker mens gjæringsprosessen fremdeles er i gang? Og hvorofor fortsetter det å gjære på den 15. dagen?

:jaha: :jaha: :jaha:
 
Flasker man når gjæringen fortsatt er i gang så har man ingen kontroll med karboneringen og da risikerer man flaskebomber. La den gjære ferdig, om det så tar så mye som 4 uker.
 
danielm skrev:
Hm. Sjekket FG i går og i dag. I går var den på 1.012. I dag på 1.010. Det plopper fremdeles. OG lå på 1.060. Skal da i teorien nå ligge på ca 6,6 % alc. Hva tror dere? Og hva skjer om man flasker mens gjæringsprosessen fremdeles er i gang? Og hvorofor fortsetter det å gjære på den 15. dagen?

:jaha: :jaha: :jaha:

dersom den fortsatt synker med to grader i døgnet må du IKKE tappe nå!!
 
Flygel skrev:
danielm skrev:
Hm. Sjekket FG i går og i dag. I går var den på 1.012. I dag på 1.010. Det plopper fremdeles. OG lå på 1.060. Skal da i teorien nå ligge på ca 6,6 % alc. Hva tror dere? Og hva skjer om man flasker mens gjæringsprosessen fremdeles er i gang? Og hvorofor fortsetter det å gjære på den 15. dagen?

:jaha: :jaha: :jaha:

dersom den fortsatt synker med to grader i døgnet må du IKKE tappe nå!!


Jeg venter. Men er dette normalt? Ikke noe i veien med brygget?
 
danielm skrev:
Hvordan måler man FG uten å få uønskede bakterier i?

Jeg bruker en doseringsprøyte som ligger i starsan bad. Du får kjøpt en 50ml til 23, 47kr  (faktisk!) på apotek.
Bruker 20 cm med 8mm plastslange for å forlenge tuten. Da kan jeg bare åpne karet en smule og føre slangen ned.
Det som er igjen i måleglasset etter måling blir kastet.
 
Tilbake
Topp