Forvirrende refraktometer

Vi har et problem som har pågått en stund, og som vi ikke skjønner bæret av... Håper at de erfarne bryggerier her inne kan hjelpe oss før vi blir alt for frustrerte.

Saken er at vi har et refraktometer fra brygg selv som måler i oechslevekt https://m.bryggselv.no/utstyr-til-g...ter/Refraktometer-0-170-OE-400068-p0000000410. Dette brukes flittig under brygging, senest i dag. Det brygges på to Speidel-kokere, en på 20L og en på 50L. I dag prøvde vi å måle enda oftere enn tidligere, da vi har fått tips om å meske lengre for bedre utbytte.

Dette så veldig bra ut helt frem til siste måling av OG, og det er her vår frustrasjon kommer. Når vi tar den siste målingen er nemlig den lavere enn tidligere målinger!! Målingene underveis gjøres ved å tappe ut 2,5L 3 ganger og siste gangen la det være igjen en skvett i målebegeret som kjøles ned i vannbad til 20 grader (måles med digitalt termometer), før det dryppes på refraktometeret som er kalibrert med rent vann på 20 grader.

Eksempel for den ene kokeren:
Siste SG før skylling: 1.061 (mesket 12,5kg i 2 timer.
Skylt med godt med vann, og målt igjen 1.050
Etter kok er vannstand ca 6 cm lavere enn før kok, men SG/OG er nå 1.048!

Den andre kokeren hadde enda værre resultat og gikk fra 1.050 før kok til 1.040(!) etter kok.

Vi prøvde også å måle både fra toppen og fra krana på slutten, uten at noen målinger var høyere enn den/de sirkulerte før kok. Vi kan se to faktorer som kanskje kan utgjøre en forskjell her. Vi sirkulerer ikke med målebegeret på siste måling, og det er mye humle i vørteren på slutten.

Er det noen som kan oppklare hva som skjer her? (Sa de håpefullt ;-) )
 
Før kok ligger det meste av sukkeret på bunn..derav høyere avlesing..

Regn ut effektiviteten og gå etter den ved neste brygg...enklere..
 
Jeg har nesten sluttet å bruke refraktometer nettopp pga slike målinger. Sukkeret blir ikke godt nok blandet før du har begynt å koke. Bruker heller hydrometer, og kalkulator for å kompensere for temperatur.
 
Før kok ligger det meste av sukkeret på bunn..derav høyere avlesing..

Regn ut effektiviteten og gå etter den ved neste brygg...enklere..

Jeg ser problemet når sukkeroppløsninger med ulik tetthet blandes - særlig aktuelt når vi tilsetter sukker for karbonering - men hvor sterk er egentlig effekten her? Når sukkeret vel er oppløst, øker vel ikke konsentrasjonen ved bunnen? Og hvor mye røring trengs egentlig når jeg skal blande 20 liter med SG 1.050 med 15 liter med SG 1.020? Jeg tapper ut i to omganger etter mesking, får to bøtter med ulik oppløsningsstyrke, og tapper dem så oppi kokekaret med hevert for å unngå luftinnblanding. Skulle det ikke bli bra blandet da? Alt tyder på at målingene mine blir riktige før kok - det stemmer i alle fall alltid godt med beregningene.

Kjemikere til stede?
 
Dersom sukkeret er ujevnt fordelt, får du variasjoner med både refrakto- og hydrometer. Har derfor sluttet å måle i mesk. Første måling er når vørter har nådd rullende kok
 
Dersom sukkeret er ujevnt fordelt, får du variasjoner med både refrakto- og hydrometer. Har derfor sluttet å måle i mesk. Første måling er når vørter har nådd rullende kok
Du vil uansett få en mer homogen blanding når du tar ut en prøve til et hydrometer.
 
Dette er egentlig ikke veldig viktig, men det avhenger av hvordan du henter måleprøven.
Dersom du bruker pipete og henter i toppen av kjelen, blir variasjonen større.
Dersom du tapper av en halvliter, rører litt mens du kjøler, er det likegyldig om du bruker refrakto- eller hydrometer. Begge blir trolig litt feil.
 
At sukkeret ligger ved bunnen tenkte vi også på. Derfor ble det som nevnt tappet ca 7L fordelt på 3 runder mens pumpene gikk. Tappet fra kranen og helt oppi igjen på toppen. Dette var etter skylling mens Speidelene var på vei mot kok.

Hvis sukkeret samler seg i bunnen - burde ikke siste måling da vært høyere enn de hvor det i det minste er noe sirkulasjon i karet?
 
Personlig har jeg aldri fått helt riktig måling før etter rullende kok, selv om jeg har kontinuerlig sirkulering.
 
Jeg har akkurat skaffet refraktometer. Hvordan er dette med å hente ut representativ prøve for ølet under gjæring? Jeg tenker ikke på kalkuleringene og kompenseringene (jeg har kalkulatorer for slikt), men på om det er ujevn fordeling av sukker i gjæringskaret også? Bør man røre litt før man henter en prøve (jeg prøver å gjøre minst mulig for å unngå infeksjoner og oksygenering)?
 
Min foreløpige konklusjon ved bruk av refraktormeter er følgende: det fungerer helt flott til å måle rein vørter. Men etter at vi har begynt å humle er det bare glemme da gjelder hydrometer.
 
Jeg har akkurat skaffet refraktometer. Hvordan er dette med å hente ut representativ prøve for ølet under gjæring? Jeg tenker ikke på kalkuleringene og kompenseringene (jeg har kalkulatorer for slikt), men på om det er ujevn fordeling av sukker i gjæringskaret også? Bør man røre litt før man henter en prøve (jeg prøver å gjøre minst mulig for å unngå infeksjoner og oksygenering)?
Det går forsåvidt fint men du må benytte en omregningskalkulator da alkoholen vil påvirke den direkte avlesningen
 
Tilbake
Topp