Fra DIPA til IPA

Jeg har en oppskrift og ingredienser til en Citra DIPA. Jeg vil gjøre denne litt mildere. Mer som en vanlig IPA, men er litt usikker på hvor mye jeg må redusere mengden humle på de forskjellige tidspunktene.
Oppskriften sier følgende for 22 liter til gjæring:
30g chinook 11,8% 60min
50g citra 12% 15 min
50 g citra 12% 5 min
50 g citra 12% 0 min
50 g citra 12% tørrhumling
 
DIPA / 2 = IPA  ;D. Halver citra'en på de ulike tilsetningene. Bitterhumla justeres ned slik at IBU blir mellom 40-70, alt etter egne preferanser på hvor bitter du ønsker den, og hvilken OG brygget har. BU/GU (biterness/gravity) bør vel legges over 0.8 for en IPA.
 
Det har litt og si for utnyttelsen av humlen.
Med den OG som du planlegger så er du fremdeles innenfor Imperial IPA, men jeg vil råde deg til å drite i stil. kutt litt på bitterhumlen muligens litt på 15 min humlen og la resten være. Det viktigst er at du liker ølen. :brygging:
Men hvis du har lyst til å holde deg noenlunde innenfor en stil, kan du se under.


6B. AMERIKANSK IPA
OG FG vol% IBU EBC
1056-1075 1010-1018 5,5-7,5 40-60+ 15-35
En kraftig humlet pale ale med amerikanske humletyper. Mer alkoholsterk og smaksrik enn amerikansk pale ale.
Aroma: Svak maltaroma, med karakter av karamell. Middels til kraftig humlearoma, som kan ha karakter av sitrus (appelsin, sitron, lime, grapefrukt), blomster, harpiks/furunål, fersken eller tropisk frukt. Humlen skal overdøve eventuelle fruktestere. Diacetyl skal ikke forekomme.
Farge/Utseende: Ravfarget til kobberfarget. Klar til lett tåkete. Stort og holdbart skum.
Smak: Svak karamelagtig maltsmak. Eksemplerne kan være fra meget tørre til lett søte. Middels til kraftig humlesmak og bitterhet.
Kropp: Medium kropp, middels karbonering.
Eksempler: Nøgne Ø India Pale Ale, Haandbryggeriet India Pale Ale (siden 2010), Amager IPA, Mikkeller Green Gold (og mange andre fra Mikkeller), Great Divide Titan IPA.

6C. IMPERIAL IPA
OG FG vol% IBU EBC
1075-1090+ 1008-1020 7.5-10.0+ 60-100+ 20-45
Øltypen er en hovedsakelig amerikansk videreutvikling av den ”klassiske” IPA, og gir humleentusiaster fritt spill.
Aroma: Svak til kraftig maltaroma, med karakter av brød, kjeks og karamell. Kraftig til meget kraftig humlearoma, som kan ha karakter av sitrus (appelsin, sitron, lime, grapefrukt), blomst, harpiks/furunål, fersken eller tropisk frukt. Humlen skal overdøve eventuelle fruktestere. Vinøs alkohol kan duftes, men skal ikke dominere. Diacetyl skal ikke forekomme.
Farge/Utseende: Ravfarget til mørk kobberfarget. Klar til lett tåkete. Stort og holdbart skum.
Smak: Svak til kraftig maltsmak, som kan være litt søt til meget søt. Kraftig til meget kraftig humlesmak og bitterhet.
Kropp: Medium til fyldig kropp, middels karbonering.
Eksempler: Haandbryggeriet Dobbel Dose, Nøgne Ø Two Captains IPA, Nøgne Ø Imperial IPA (#500), Great Divide Hercules Double IPA, Stone Ruination IPA.
 
Bernts skrev:
Med den OG som du planlegger så er du fremdeles innenfor Imperial IPA, men jeg vil råde deg til å drite i stil. kutt litt på bitterhumlen .

En liten skrivefeil. Den opprinnelige oppskriften hadde OG 1,084, men jeg hadde egentlig tenkt å lande på ca 1,065 - 1,070. Da er det mer innenfor en vanlig IPA.

Jeg får legge det inn i BeerSmith og se hva som skjer  :)
 
Tilbake
Topp