Fra europrisekstrakt til juleøl?

Ok, så jeg har disse dunkene og utstyret man får på europris. Det er basically det utstyret jeg har til rådighet. Jeg har laget to batcher med øl til nå: En lys pilsner som fulgte med europrissettet, og en nut brown ale, også fra europris.

Så, dealen er at jeg har lyst å lage juleøl, både for å drikke selv, men også for å gi i gave.

Jeg føler meg ikke klar for å begynne å koke vørter(?), blande humle og styre helt enda. Ikke har jeg kjele til det heller. Jeg føler meg fortsatt ganske usikker på denne type ølbrygging, ja, jeg er faktisk enda litt usikker selv på ekstraktbrygging.

Så, hvis noen har tips til en god ekstrakt å basere et juleøl på? Bør jeg doble mengden ekstrakt? Bør jeg bruke noen spesiell type spraymalt? Og kanskje viktigst av alt:

Jeg tenker å krydre ølet med nellik, ingefær, og kanskje litt kardemomme eller kanel. Hvor mye krydder trengs, og når i prosessen tilsetter jeg krydderet?

Ikke vær redd for å overforklare...

Tusen takk for råd.

Hvor stor kjele har du? Hva er du åpen for. Hvor teknisk vil du være. Steepe spesialmalt? Tilsette humle? Eller tenker du et ferdig humler ekstrakt kit og tilsette krydder på det?

Den nut brown ale tenker jeg man kunne laget noe lignende på. For eksempel med litt ekstra karamell malt etter min smak og kanskje litt light malt ekstrakt pluss en god gjær og litt julekrydder :)

Hvor stor kjele har du? Hva er du åpen for. Hvor teknisk vil du være. Steepe spesialmalt? Tilsette humle? Eller tenker du et ferdig humler ekstrakt kit og tilsette krydder på det?
Den største kjelen jeg eier er på ni liter. Det er en helt vanlig kjele fra IKEA, typ egnet til fårikål. Ellers, så tenkte jeg i retning ferdig ekstrakt, og så tilsette krydder etterpå. Men om du har en enkel oppskrift, instruksjoner og en liten handleliste, så er jeg villig til å prøve noe litt mer funky enn å varme europrisekstrakt. Jeg hadde satt pris på det :)

Den nut brown ale tenker jeg man kunne laget noe lignende på. For eksempel med litt ekstra karamell malt etter min smak og kanskje litt light malt ekstrakt pluss en god gjær og litt julekrydder :)
Spennende. Bor i Trondheim, så karamellmalt og spesigjær får jeg sikkert tak i nede i byen. Er det noen spesiell gjær du mener jeg bør se etter? Har du forslag til hvordan man tilsetter krydder? Jeg har både fersk og tørket ingefær liggende, kanelstang og nellikspiker. Skal det ligge der under gjæringsprosessen, eller skal det tilsettes under flasking?

vil du gjøre det enda enklere kan du sjekke ut muntons santas winter warmer.. det er et ferdig juleøl. til å være så enkelt å lage synes jeg resultatet ble godt. søk gjerne litt på dette forumet. mange som har prøvd det settet med gode resultater.

Den største kjelen jeg eier er på ni liter. Det er en helt vanlig kjele fra IKEA, typ egnet til fårikål. Ellers, så tenkte jeg i retning ferdig ekstrakt, og så tilsette krydder etterpå. Men om du har en enkel oppskrift, instruksjoner og en liten handleliste, så er jeg villig til å prøve noe litt mer funky enn å varme europrisekstrakt. Jeg hadde satt pris på det :)

Spennende. Bor i Trondheim, så karamellmalt og spesigjær får jeg sikkert tak i nede i byen. Er det noen spesiell gjær du mener jeg bør se etter? Har du forslag til hvordan man tilsetter krydder? Jeg har både fersk og tørket ingefær liggende, kanelstang og nellikspiker. Skal det ligge der under gjæringsprosessen, eller skal det tilsettes under flasking?

Er nybegynner selv men er i planleggingstadie av å lage en slags juleøl fra samme ekstrakt (nut brown ale). Når krydderet skal tilsettes må jeg finne ut av jeg også :p.
Jeg kan ikke ha for sterke meninger om type gjær, for jeg har jo egentlig ikke peiling, men har hørt mye bra som safale US-O5 , så den skal jeg prøve selv. En allsidig og nøytral gjær som gir fra seg lite smak såvidt jeg har skjønt, og det ønsker jeg i en jule-ale der jeg vil malttyper og krydderier skal dominere smaksbildet.

Jeg tenkte noe ala dette:
Nut brown ale 1,8 kg
lys malt ekstrakt 1 kg
Sjokolade malt 0,1 kg
Caramell malt 0, 3 kg
Hallertau humle 30 gram (kokes 15 minutt sammen med spesial malten)
Safale US-05 gjær, rehydreres.

Mengdene er litt ymse men som sagt er i planleggingsstadiet. Det eneste jeg trenger av utstyr er vel en pose til malten og en sil så jeg kan sile av humlen før jeg blander inn ekstrakt fra europris..

DenNøgeneRøv: Hvis du tenker 19 liter ferdig øl vil øllet ditt bli på ca 4.8%. Fargen blir vel kobber/lys brun. vet ikke hvor bitter det kitte er så kan ikke si noe om bitterheten i den ølen.
Når jeg tenker juleøl tenker jeg litt høyere alkohol, men det er jo opp til deg. men vær forsiktig med krydderet. kan fort ødelegge ølet.
Er mange tråder om krydder her på forumet.

DenNøgeneRøv: Hvis du tenker 19 liter ferdig øl vil øllet ditt bli på ca 4.8%. Fargen blir vel kobber/lys brun. vet ikke hvor bitter det kitte er så kan ikke si noe om bitterheten i den ølen.
Når jeg tenker juleøl tenker jeg litt høyere alkohol, men det er jo opp til deg. men vær forsiktig med krydderet. kan fort ødelegge ølet.
Er mange tråder om krydder her på forumet.

Kittet i seg selv er veldig lite bittert, så den humlen vil gi litt ekstra, men ikke mye (siden bare 15 minutter) og det er passelig etter min gane.
Fin farge det. Jeg hadde håpt på mellom 5 og 6%. Vil ha et relativt leskende øl så hvis jeg går høyere blir det fort for tungt tenker jeg? Takk for innspill :)

Hvis du skal kryddre det vil du nok ikke kjenne det veldig godt. Har en krydderet juleøl selv dom er 7,5 %. Kjenner ikke det i munnen. Men kjenner det andre steder etterhvert. o_O

Hvis du skal kryddre det vil du nok ikke kjenne det veldig godt. Har en krydderet juleøl selv dom er 7,5 %. Kjenner ikke det i munnen. Men kjenner det andre steder etterhvert. o_O

Ser den ;) Men et argument for å ha mindre prosent er jo at det trenger mindre modning? Nå nærmer det seg jul så et sterkt øl er jeg redd blir litt "kjipt" ved juletider men sikkert veldig bra senere?

Tilbake
Topp