Fra kjølebokser til tempereturstyrt BIAB?

Ptrckschndr

Norbrygg-medlem
Kjøleboksen min ser ikke ut til å holde godt nok på temperaturen og selv om jeg justerer med varmtvann halvveis i meskinga ender jeg stadig opp med for lav FG på mine brygg (er vel for lav mesketemp som er problemet :attevar:). En enkel løsning ville bare vært å kjøpe en bedre kjøleboks eller legge mesketemperaturen litt høyere, men leker litt med tanken på å kutte ut hele meskekaret.

Har en kokekjele med et 2300W element i bunn, og en perforert innerkjele til denne (gammel krabbekoker). Er det noe i veien for å meske i innerkjelen med en meskepose oppi, koble til en pumpe på utventilen, resirkulere mesken og bruke en stc-1000 til å styre temperaturen under mesking?

Regner med jeg vil få lavere utbytte, ligger på ca 83% i dag, men synes det er verdt det for å få et kar mindre å vaske samt plassbesparing. Er det andre problemer man kan se for seg?

Jeg holder på med et lignende opplegg. Tror at et effektivert BIAB oppsett er mye greiere for mange som brygger 20l batcher. Trub pleier jo å være det sore motsegnet mot BIAB, med sirkulering av mesken er jo ikke det et tema lenger.

Det er ganske vanleg i USA å bruke kjele av typen Bayou Classic, som er ein slags krabbekokarkjele, med perforert innerkjele til BIAB. Sjekk ut homebrewtalk.com og søk på BIAB eller eBIAB for meir eller mindre automatiserte system.

feks: http://www.homebrewtalk.com/f170/yet-another-ebiab-build-282235/

Tilbake
Topp