Fra maltkvern til flaske..

Heisann..
Har lest en del på forumet nå, og kommet frem til en prosess jeg synes høres grei ut. Skal handle noe nytt utstyr, og ønsker i den forbindelse tilbakemelding på min tenkte nye prosess. Noe jeg ikke trenger?? Noe jeg har glemt?? Alt mottas med takk..  ;) Vet jo at jeg ikke trenger fat og alt dette, men har drevet med flaskekarbonering og slikt, er klar for å prøve noe annet nå. Er dette da prosessen å bruke??

1: Mesk og kok etter oppskrift
2: Overføres til gjærkar ved ca. 18 grader, oksygeneres med Jula oksygen, og tilsettes gjær fra starter.
3: Gjæres i mørket, ved anngitt temperatur. Overgjær i to uker, så to døgn cold crash. Undergjær, 4-6 uker på gjærkar.
4: Overføres fra gjærkar til corneliusfat og purges med CO2.
5: Modnes på fat i 4-6 uker
6: Filtreres på 1 mikron
7: Tvangskarboneres på fat
8: Overføres til flasker med Blichmann Beergun

Kommenter i vei..  :skitbra:

Filtrering ville jeg kuttet ut. Risikerer å miste en del aroma og smak på det viset.
ellers ser det ut som en fin metode.

1 og 2 er grei. Temp kommer helt an på gjærtypen.
3 La stå til ferdig, dvs. krausen har falt og/eller stabil FG. Cold crash tid er litt avhengig av gjærtype og hva du vil oppnå, 2 dager kan være litt kort tid.
5 Modningstid er avhengig av øltypen.
Om du vil filtrere er opp til deg, hvis ikke kan du karbonere med en gang du har det på fat.

Hallstein skrev:
Filtrering ville jeg kuttet ut. Risikerer å miste en del aroma og smak på det viset.
ellers ser det ut som en fin metode.

Enig, ikke stress med det i begynnelsen, det er masse annet som er viktigere.

Filtrering vil jeg si er helt unødvendig. Tror du mister mer smak enn det er verd for å få et klart øl. Klart øl kan du uansett få ved å brygge "riktig"

Om det er snakk om filtrering med bruk av papir? filter kom jeg over noen tråder her inne hvor noen hadde fått papirsmak i ølet etter filtrering.

Tilbake
Topp