Fra prosent til kg malt

Hei,
har kun brygget et ekstraktbrygg før og tenkte å prøve meg på BIAB for første gang. Jeg har lyst på en øl som kan være tørsteslukker og et alternativ til pils. Det blir vrient for meg å gjære på 8-10 grader så jeg har valgt et brygg som krever 18-20grader i gjæringstemperatur. Det heter Una Blonde http://www.7fjellbryggeri.com/brewourunablond. Jeg tenkte å lage en batch på ca. 25l. Problemet er at oppskriften er i prosent. Har lest veldig mye på nettet og finnet en tilsvarende tråd, men syntes fortsatt det var veldig vanskelig og skjønne hvordan jeg skal beregne kg malt utifra prosent. Handbrygg.dk for eksempel lar meg ikke legge inn prosent malt, kun kg. Dette blir veldig vrient ettersom jeg må bestille varer osv. Har noen en enkel formel for dette, evt. en kalkulator? Er ikke snakk om mange tingene som må omgjøres til kg, så om noen hadde orket å gjort om for meg hadde jeg vært evig takknemlig. Lurer også på en ting til, det står feks "best carmel malt 5EBC". Er det veldig "farlig" om jeg kun får tak i en med 6EBC og som heter noe litt annerledes? Takk for alle innspill! :)

Det enkleste er ofte det beste.
Ikke bry deg om volumet til å begynne med bare bruk 300 liter som batch størrelse på dette stadiet.
Start med å legge inn prosent-tallene som kilo i en oppskriftskalkulator (som kan skalere brygget)
Når du har lagt inn all malten (vent med humla) kan du leke med volumet slik at oppgitt OG stemmer med kalkulatoren
Neste steg er å skalere ned oppskriften til det volumet du ønsker.
Siste skritt er å legg inn humle slik at det stemmer. (Kan også gjøres i steget før).
Håper det er til hjelp.

Tusen takk, hjalp en del! Men har fortsatt et spørsmål, når jeg har en 300liters batch skal jeg sette inn feks 10% malt som 30kg? Eller skal jeg ta 10% malt som 10kg?

For en batch på 25 liter trenger du typisk ca. 6 kg til dette ølet som er på ca. 4,2% alk.
Pilsnermalt=42,7/100*6kg=2,562kg.

Lettere å tenke at du skal ha 10kg malt totalt, da blir 10% 1000g, 20% 2000g osv. Blir det samme som Erling foreslår, bare hakket enklere å regne i huet. Resten blir som Audun foreslår: Juster volum for å få riktig OG, og skaler ned til ønsket volum.

Med ny metode/utstyr er det vanskelig å vite hva utbyttefaktoren vil bli. Ofte vil denne bli lavere enn det oppskrifter er basert på så man kan snart få mindre i bøtta evt lavere gravity. Hva jeg ville gjort i beercalc, (forutsetter du har stor nok gryte),
Valgt volum til 25l+4l til grums = 29l etter kok som legges inn som volum. Ved selve kokingen plusser du på avdamping, f eks 3l. Dette legges ikke inn i kalkulatoren.
Så ville jeg valgt 55% effektivitet (du må selv velge hva du tror den vil bli) og lagt den inn.
Så legger du inn pilsmalt (ca 6-7kg tipper jeg) til du treffer riktig gravity. Da har du ca mengde totalt og kan fordele mengde malt iht de prosenter som er angitt i oppskriften.
Best caramel malt kjenner jeg ikke til men kanskje du kan bruke carapils.
Oppskriften bruker Noonan ved beregning av bitterhet men mengde humle er
(unntatt Summit på 60 minutt) oppgitt i gram pr liter så dette ganger du da med dine 29l. Beercalc bruker Tinseth men tror jeg bare hadde lagt inn Summit på 60 min til jeg kom opp i 28 IBU. Summit legges inn sist av humlene.
Det er hva JEG ville gjort, andre gjør det annerledes :)

Da har jeg hvertfall gjort et forsøk på å lage en oppskrift. Jeg tenker at jeg starter med 25L vann også ser jeg hvordan det går.
2.56kg BEST PILSNER MALT, 3 EBC

2.56kg BEST PALE MALT, 6 EBC

0.73kg BEST CARMEL MALT, 5 EBC

0.14kg PALE CRYSTAL MALT, 75 EBC

Høres det greit ut?

Og når jeg skulle beregne humle sto det feks 0,89g Saaz pr l. Skal jeg da sette inn 25L så det blir 22,25g?

Det er Best caramel pils malt i oppskriften, ikke Best caramel malt. Best caramel pils tilsvarer carapils.

Beregn humlemengdene utifra batchstørrelsen, altså hvor mye vørter som skal være igjen i gryta etter koking.

Tilbake
Topp