Alkohol prosent?

Heia, nybegynner her.. har brygget 3 ekstrakt-sett i fra Europris. Smaken på ølet har blitt: Tja... grei nok...det går an å drikke...
Men jeg syns det er noe rart med alkohol-prosenten i ølet..
På den siste bryggingen nå målte jeg både OG og FG og kalkulerte det til at det skulle være ca litt over 5 % alkohol... I fra 1050 til 1010. Den var stabil der på 1010 i 4 dager før jeg tappet over på flasker. Tok en prøve-smaking i forgårs, drakk 3 halvlitere, og det føltes mer som om jeg drakk 3,5 % butikk-øl ifra Sverige...... og iallfall ikke 5% Øl.. Slik ble det forrige gang også..

Hva er det jeg gjør feil? Jeg vil ha 5% øl:) ikke lettøl... hehe=)
Kan dette skyldes dårlig renhold av bryggeutstyret? Er gjæra dårlig eller blitt utsatt for feile temperaturer? feil type sukker? flaske for tidlig? feil temperatur? temperatur-svingninger?

Blir takknemlig for svar.
Mvh,
Nybegynneren som vil videre ifra Europris snart=)
 
Egenvurdering av alkoholpåvirkning er et litt ømtålig tema, så vennligst tolk mitt svar i beste mening :)
Det er smaken som bør være fokus. Dersom du lager godt / greit øl på 3,5%, er det helt glimrende. Ulempen med Europris, er at utgangspunktet / råvarene ikke er av de beste. Kjøp heller sett på en bryggebutikk / online for å øke kvalitet og smak.

Mht hvordan du føler deg etter tre øl, ville jeg nok ikke ha stolt særlig på det. Det kan være riktig… og det kan være feil.

Dersom vi tar utgangspunkt i at ølet er 3,5%, er det trolig målefeil et sted. Siden du brygger med ekstrakt, kan det ikke være effektivitetsutfordringer, men du kan ha tilsatt feil mengde vann…

Hvilket type instrument bruker du for å måle OG / FG? Dersom du bruker et refraktometer, viser det feil dersom det er alkohol tilstedet (FG). Dette kan beregnes, men er litt upålitelig. Dersom du bruker et hydrometer i romtemperatur, bør det vise riktig, hvis… :)
Alle målinger forutsetter at vørteren er blandet godt. Ekstrakt er sirup som synker pga egenvekten. Først under kok, når alt er blandet godt med en røre-skje, kan du ta ut litt for nedkjøling og måling. Det er derfor en mulighet for at vørteren ikke var 1.050, men lavere, som gir et svakere øl.

… og så er jeg tilbake på smak.
Dersom du går fra 1.050 til 1.010, får du ca 5,3%
Dersom vi antar at utgangspunktet er riktig (riktig mengde vann), og at OG er 1.050, vil FG være ca 1.023 ved 3,5%, noe som vil gi et søtt øl. Siden ekstraktsett ikke har mye kompliserte sukkerarter / dextriner, vil dette sukkeret smake søtt i motsetning til samme FG med overvekt av eksempelvis maltotriose eller enda mer komplekse sukkerarter.

Min antakelse er derfor at du trolig har ‘riktig’ alkoholprosent, og at det er din subjektive opplevelse som er feilkilden :)

… og velkommen inn på forumet
 
Sist redigert:
Smaker ikke særlig alkohol i lyse øl før man bikker 6% egentlig, da hvis ølet ikke er bittert nok og/eller om gjæra er veldig nøytral. Hjemmebrygg er "lettere" enn butikkøl. Hvis du har et promilleapparat kan du jo drikke en halvliter, og blåse 30 minutter etter ølen er ferdig. Da skal du ha cirka 0.15-0.20 promille dersom ølet er 5% og du er rundt 80 kg.
 
Heia, nybegynner her.. har brygget 3 ekstrakt-sett i fra Europris. Smaken på ølet har blitt: Tja... grei nok...det går an å drikke...
Men jeg syns det er noe rart med alkohol-prosenten i ølet..
På den siste bryggingen nå målte jeg både OG og FG og kalkulerte det til at det skulle være ca litt over 5 % alkohol... I fra 1050 til 1010. Den var stabil der på 1010 i 4 dager før jeg tappet over på flasker. Tok en prøve-smaking i forgårs, drakk 3 halvlitere, og det føltes mer som om jeg drakk 3,5 % butikk-øl ifra Sverige...... og iallfall ikke 5% Øl.. Slik ble det forrige gang også..

Hva er det jeg gjør feil? Jeg vil ha 5% øl:) ikke lettøl... hehe=)
Kan dette skyldes dårlig renhold av bryggeutstyret? Er gjæra dårlig eller blitt utsatt for feile temperaturer? feil type sukker? flaske for tidlig? feil temperatur? temperatur-svingninger?

Blir takknemlig for svar.
Mvh,
Nybegynneren som vil videre ifra Europris snart=)
Hva måler du med? Og på hvilken temperatur? Målinger gjøres med romtemperert væske, og instrumentet kalibreres i vann. Ellers kan man få litt feil målinger. Dog vil det jo være synkront for OG/FG. Når det er alkohol tilstede må man korrigere for dette når man regner ut SG, og særskilt FG, om du ikke har gjort det allerede. Brewfather, Brewers friend har fine kalkulatorer for dette. Ellers kan det jo være at du etter 3 batcher tåler litt mer, hehe. Lykke til uansett, håper du får like mye glede av hobbyen som meg
 
Du har fått mange gode svar. Ser ingen grunn til å utbrodere mer.

Men dersom du ønsker å ta neste steg og få inntrykk av hva som er mulig med korn og ikke ekstrakt, kan du teste freshwort.

Det er bedre, enklere og dyrere enn det du har kjøpt på Europris. Tipper dette kommer til å være nærmere ett øl du forventer. De fleste lokale bryggebutikker selger freshwort. Dersom du ikke har dette i nærheten, kan du kjøpe på nett fra Brewshop eller Ølbrygging.
 
Du har fått mange gode svar. Ser ingen grunn til å utbrodere mer.

Men dersom du ønsker å ta neste steg og få inntrykk av hva som er mulig med korn og ikke ekstrakt, kan du teste freshwort.

Det er bedre, enklere og dyrere enn det du har kjøpt på Europris. Tipper dette kommer til å være nærmere ett øl du forventer. De fleste lokale bryggebutikker selger freshwort. Dersom du ikke har dette i nærheten, kan du kjøpe på nett fra Brewshop eller Ølbrygging.
Haandbryggeriet i Drammen har også begynt med fresh wort kit på noen av sine mest populære typer
 
Antar du karbonerer på flaske, og da vil du typisk får 0,3 - 0,4 % (egentlig prosentpoeng) i tillegg.
 
Antar du karbonerer på flaske, og da vil du typisk får 0,3 - 0,4 % (egentlig prosentpoeng) i tillegg.
Basert på at det brukes sukkerbiter/karboneringsdrops, vel? Du kan jo lage en tilstrekkelig tynn sukkerlake til at du holder deg på den prosenten du har. Da jeg karbonerte med vørter fra samme brygg, blei det jo ingen endring. Og da brukte jeg halvannen til to liter til et normalt brygg på 26-27 liter. Så om du lager en tilsvarende mengde sukkerlake for å oppnå den samme karboneringen, skulle det også sørge for at du ikke endrer ABV.

Det gir deg litt mer øl, og du tynner ut smaken litt, men jeg tviler på at det blir merkbart.
 
Ja, basert på rent sukker. Formelen er vel g sukker/ 17 = endring i prosent. 6 g/sukker per l vørter gir da en økning på 0,35 %-poeng.Man må selvfølgelig ta med/korrigere for evt volumendring.
 
Ja, basert på rent sukker. Formelen er vel g sukker/ 17 = endring i prosent. 6 g/sukker per l vørter gir da en økning på 0,35 %-poeng.Man må selvfølgelig ta med/korrigere for evt volumendring.
Hvis du ønsker en pils på 5%, som jeg synes er ganske ideelt, så får du altså i stedet en på 5,35%. Smaksmessig betyr det antakelig lite eller ingenting, men det gir mer alkoholpåvirkning. Det er kanskje akkurat over grensa for hva jeg har lyst på når det gjelder det. Jeg synes allerede 5% er i grenseland; det er et kompromiss mellom smaksfylde og muligheta til drikke noen glass.

Vrient, dette:(.

Brygger du sterkere øl, spiller det vel mindre rolle. Da er jo hensynet til stødig diksjon og ganglag uansett satt til side:).
 
Tilbake
Topp