Går det nedover for de fysiske butikkene?

Er vel ikke enig i at det er så ille. Tok en lagertelling hos min yndlingsbutikk i nærheten av Oslo og fant de hadde 64 sorter malt/umalta korn på lager. Når de i tillegg er kunnskapsrike og hjelpsomme synes jeg bryggerlivet er godt, jeg. Langt verre om jeg har et elektronikkbehov og oppsøker en av de mange landsdekkende elektronikkbutikkene på en lørdag formiddag. Da snakker vi inkompetanse og mangel på løsninger!
Jeg handler stort sett alt på Strømmen, og synes det der er en god beskrivelse av dem - hvis det er dem du snakker om. Jeg blir gjerne en time der når jeg tar turen:). Men de har av og til litt tynt med malt og tørrgjær - nå har de f.eks. ikke Verdant, som hører til det jeg mener alltid bør finnes. Og de hadde ikke Caramalt 35, og dermed ikke noe mellom Carahell og 60 EBC. Det var litt dumt.
Jeg vil nødig støte noen …. men:

Førstepremie for årets i-landsproblem går til … (tah-tah-tah-tah) …
Vi kunne vel lagt ned forumet om dét skulle være kriteriet for hva det er lov å ta opp her:).
 
Da jeg skulle bestille i dag oppdaget jeg at de hadde bedre utvalg i Oslo enn hovedlager, merkelig
og det er ikke første gang
Uansett er det bedre å bestille på nett og så plukke opp i butikk, for hjelpen der er så som så

Vis vedlegget 58714
BS Oslo har bedre utvalg enn hovedlageret da de selv bestiller inn noe ekstra. Men dessverre minker utvalget her også. Har fått f.eks fortalt at carafa Special vil de nå bare ha 2ern av. Også andre malt har de hatt større utvalg av som lys sjokolade og flere jeg ikke kommer på i farten. Med lengre mellomrom får jeg beskjed om at «den skal vi ikke ha lengre». Må tilstå at dette synes jeg er irriterende og at de ikke får min «lojalitet». Har begynt å ta turen til butikker utenfor Oslo. Men jeg tror dessverre de lever helt fint med det da det nok er langt mellom bryggere som vil ha noe utenom standardutvalget.
 
BS Oslo har bedre utvalg enn hovedlageret da de selv bestiller inn noe ekstra. Men dessverre minker utvalget her også. Har fått f.eks fortalt at carafa Special vil de nå bare ha 2ern av. Også andre malt har de hatt større utvalg av som lys sjokolade og flere jeg ikke kommer på i farten. Med lengre mellomrom får jeg beskjed om at «den skal vi ikke ha lengre». Må tilstå at dette synes jeg er irriterende og at de ikke får min «lojalitet». Har begynt å ta turen til butikker utenfor Oslo. Men jeg tror dessverre de lever helt fint med det da det nok er langt mellom bryggere som vil ha noe utenom standardutvalget.
Det siste der trur jeg dessverre er et godt poeng:(.
 
Jeg handler stort sett alt på Strømmen, og synes det der er en god beskrivelse av dem - hvis det er dem du snakker om. Jeg blir gjerne en time der når jeg tar turen:). Men de har av og til litt tynt med malt og tørrgjær - nå har de f.eks. ikke Verdant, som hører til det jeg mener alltid bør finnes. Og de hadde ikke Caramalt 35, og dermed ikke noe mellom Carahell og 60 EBC. Det var litt dumt.

Vi kunne vel lagt ned forumet om dét skulle være kriteriet for hva det er lov å ta opp her:).
Du har nok rett, som vanlig. Strømmen fortjener en ekstra stjerne.
Det er også slik at de aller fleste av de mindre butikkene jeg har vært innom - spredt i halve sørnorge - har vært en fryd å stikke innom. Jeg sjekker hva de har på forhånd - kan ikke forvente at butikken på Ålgård, Kristiansand eller Drammen har alt en brygger kan drømme om. De har likevel entusiasme og en eller flere spesialiteter som øker mine allerede altfor store lagre.
For ikke å bli alt positiv bør jeg nok trekke fram at ferskgjær er vrient for flere av butikkene. Utvalget er ofte begrenset, holdbarheten også. Forståelig, men kjedelig.
 
Du har nok rett, som vanlig. Strømmen fortjener en ekstra stjerne.
Det er også slik at de aller fleste av de mindre butikkene jeg har vært innom - spredt i halve sørnorge - har vært en fryd å stikke innom. Jeg sjekker hva de har på forhånd - kan ikke forvente at butikken på Ålgård, Kristiansand eller Drammen har alt en brygger kan drømme om. De har likevel entusiasme og en eller flere spesialiteter som øker mine allerede altfor store lagre.
For ikke å bli alt positiv bør jeg nok trekke fram at ferskgjær er vrient for flere av butikkene. Utvalget er ofte begrenset, holdbarheten også. Forståelig, men kjedelig.
Strømmen er jo gode på ferskgjær. da - men sliter av en eller annen merkelig grunn med å kunne tilby den tørrgjæren jeg vil ha:).
 
Strømmen er jo gode på ferskgjær. da - men sliter av en eller annen merkelig grunn med å kunne tilby den tørrgjæren jeg vil ha:).

Har ikke all Imperial gjæra deres gått ut på dato nå da?
Tenkte jeg skulle prøve med på den "Triple Double", men så så jeg den hadde gått ut på dato, og da ble whitelabs igjen..
Har litt dårlig erfaring med gamel Imperial gjær
 
Sist redigert:
Har ikke all Imperial gjæra deres gått ut på dato nå da?
Tenkte jeg skulle prøve med på den "Triple Double", men så så jeg den hadde gått ut på dato, og da ble whitelabs igjen..
Har litt dårlig erfaring med gamel Imperial gjær
Nja, de har fått inn noe nytt. Men jeg har kjøpt lite ferskt i det siste. Dyrker det jeg har.

Jeg har motsatt erfaring med Imperial. Har fått fint liv i årsgammal gjær. Skal teste ut en utgått B48 nå. WLP har jeg derimot dårlige erfaringer med - men vi tar ikke den diskusjonen i denne tråden:).
 
Har ikke all Imperial gjæra deres gått ut på dato nå da?
Tenkte jeg skulle prøve med på den "Triple Double", men så så jeg den hadde gått ut på dato, og da ble whitelabs igjen..
Har litt dårlig erfaring med gamel Imperial gjær
Brukte b48 den 6.9. med utløpsdato i sept. Med godt resultat. Etter å ha feila med utgått wlp530 fra to andre butikker... Tomasmesse i år blir på 11% etter rask og god utgjæring. Gleder med til julen 2023.
 
Sist redigert:
Ser jo at jeg kan regne meg som heldig, siden jeg har Ølbrygging som min nærmeste fysiske lokalsjappe. La gå.. ikke har de Barke-malt eller Imperial ferskgjær, men til gjengjeld er det en dør bakerst i butikken som fører inn til hovedlageret for hele virksomheten så det i praksis er lett å trylle frem det som ikke måtte være i butikken. Kundeservicen og kompetansen der i butikken r også førsteklasses.

Strømmen likte jeg.. sjøl om jeg bare har vært der en gang. Siden fruen frekventerer A-Hus noen ganger i året får jeg meg en fysisk tur dit. Får håpe de har Barke neste gang jeg skal innover.
 
For å understreke: Strømmen Hjemmebrygg er en flott butikk, og jeg kommer til å fortsette å bruke de, så lenge de har hva jeg trenger på lager og jeg klarer å komme meg dit innenfor åpningstiden. Åpningstidsendringen var potensielt et symptom på "starten på slutten", sammen med en nedadgående lagerstatus.

Bryggselv tror jeg at jeg har gitt opp nå.
 
For å understreke: Strømmen Hjemmebrygg er en flott butikk, og jeg kommer til å fortsette å bruke de, så lenge de har hva jeg trenger på lager og jeg klarer å komme meg dit innenfor åpningstiden. Åpningstidsendringen var potensielt et symptom på "starten på slutten", sammen med en nedadgående lagerstatus.

Bryggselv tror jeg at jeg har gitt opp nå.
Får understreke jeg også da, det var ikke Strømmen jeg skrev om, jeg har aldri vært der.
 
Nå er jeg nybegynner med ølbrygging, men kjøpt en god del. Vært i en fysisk butikk - Brygg selv på Rud. Helt fantastisk service, en type service man kun finner på ‘landet’ - samme med olbrygging.no som jeg kun har handlet over nett med. Handler minst mulig i fysisk butikk uansett type - er service og utvalg/tilgjengelighet jeg er opptatt av.

Frakt er billig og ikke avgjørende.
 
Jeg var innom Bryggselv på Hasle i forrige uke. Butikken var riktignok blitt mindre, men de hadde alt jeg trengte og hyggelige og hjelpsomme ansatte attpå. Jeg kjøper gjerne inn det jeg trur jeg trenger av malt og humle for en tid fremmover når jeg først er der, og kommer til og fortsette å handle i butikk. Men kanskje er det lurt å bestille på forhånd så jeg ikke må snu i døra de få gangene jeg er innom.

Og kjapt spørsmål til slutt. Hva er erfaringen deres med å handle fersk gjær på nett og gjennom postgang. Med litt uflaks blir vel gjæra liggende dagevis i ugunstig temperatur?
 
For å understreke: Strømmen Hjemmebrygg er en flott butikk, og jeg kommer til å fortsette å bruke de, så lenge de har hva jeg trenger på lager og jeg klarer å komme meg dit innenfor åpningstiden. Åpningstidsendringen var potensielt et symptom på "starten på slutten", sammen med en nedadgående lagerstatus.

Bryggselv tror jeg at jeg har gitt opp nå.
Ja, jeg får litt angst. Den butikken er ganske viktig for meg.
 
Deler frustrasjon til trådstarter. Jeg er så gammal att jeg tenker en god og langvarig relasjon til den jeg handler.med gavner begge parter. Men dette er en trend som har pågått over lang tid. Skulle ha meg fryser nå nylig. Men hvitevare kjedene er jo bare showrom for nettbutikken deres. Hvorfor skal jeg måtte vente 3-4 uker på en fryser ?
Men ja dette er desverre utviklinga. Om den vil forbli er en anna ting. Kanskje en dag disse BI kandidatene finner ut att årsaken til folks stagnerte handel henger sammen med att folk ikke lenger har nærbutikker å handle i. Ja for selv Dressmann er nærbutikk når den er lokalisert nær deg. Ikke att jeg forventer så veldig mye fra BI folka men kan jo skje mirakler

Jeg skulle gjerne vært lojal til den butikken jeg først begynte handle hos men ser jo utfordringene deres også.
 
Må skryte litt av Strømmen Hjemmebrygg: Bestilte 2 stk Picnic Tap 2.1 i går kl.1200. Ligger nå på mitt postkontor på andre siden av landet og venter på at jeg skal få ut fingeren :)
Da ville jeg gitt mest skryt til Posten eller PostNord :)
 
Tilbake
Topp