Går det nedover for de fysiske butikkene?

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Prøver å holde dette anonymt for å ikke utilsikta stille noen i et dårlig lys. Vi har ikke så mange butikker i Oslo-regionen, så det er vel innlysende hvem jeg prater om, men uansett...

I går skulle jeg innom en bryggebutikk, og prøver som regel å ta turen innom fysiske butikker. Først satt jeg på dagtid og komponerte oppskrift ut fra råvarer som butikken jeg skulle innom hadde på lager. Det blir årets juleøl, så jeg ønsker å bruke noe litt mer eksklusivt enn standardutvalget. Det endte med at jeg bytta hvilken butikk jeg skulle til, da den nærmeste mangla så mye malt. Den andre butikken mangla også såpass mye at det ikke ble enkelt å komponere noe, men kom i mål til slutt. Stampa meg gjennom bilkø etter arbeidstid, for å møte en mørk og stengt butikk, da de har korta ned åpningstidene sine.

Da jeg satt der leita jeg etter en grunn til at dette ikke var min feil, men det sto på nettsia og på facebook. Det er derimot ikke annonsert eller tydeliggjort på noen måte. Det er min feil, og jeg burde sjekka mer nøye, men når de korter ned åpningstiden på den måten uten å si ifra, tyder det for meg på at de må gjøre noen kostnadsbesparende grep. Det er sjelden jeg har mulighet til å stikke innom de på dagtid, så da ender det opp med at jeg må bestille på nett, og få sendt i posten.

Uansett, lettere skuffa på egne vegne kjørte jeg videre til den andre butikken. Mens jeg sto i butikken og venta på tur, sjekka jeg nettsiden deres, og ble så motløs av å se på alt de ikke hadde på lager at jeg bestemte meg for å drite i det, og heller bestille på nett. Jeg endte opp med å kjøpe noe småtteri og reservedeler (også der mangla de noe), og klarte i mellomtiden å overhøre at han ene som jobba der fortelle en annen kunde at vienna malt (som de ikke hadde) uten problem kan byttes 1-til-1 mot pale malt.

Da lurer jeg på om jeg er eneste som finner dette urovekkende? Har folk flest mista interesse for bryggehobbyen etter pandemien, sammen med hundene de skaffa seg, eller er det generell råvaremangel og forsyningsproblemer som har skylda? Første tegn på at en butikk er på tur å forsvinne har av erfaring vært at utvalg og tilgjengelighet skrumper.
 
Det er ikke bare bryggebutikker. Mange som sliter nå på grunn av at folk har litt dårligere råd. Vil nok se mye frafall i de fleste bransjer de kommende åra. :(
 
Prøver å holde dette anonymt for å ikke utilsikta stille noen i et dårlig lys. Vi har ikke så mange butikker i Oslo-regionen, så det er vel innlysende hvem jeg prater om, men uansett...

I går skulle jeg innom en bryggebutikk, og prøver som regel å ta turen innom fysiske butikker. Først satt jeg på dagtid og komponerte oppskrift ut fra råvarer som butikken jeg skulle innom hadde på lager. Det blir årets juleøl, så jeg ønsker å bruke noe litt mer eksklusivt enn standardutvalget. Det endte med at jeg bytta hvilken butikk jeg skulle til, da den nærmeste mangla så mye malt. Den andre butikken mangla også såpass mye at det ikke ble enkelt å komponere noe, men kom i mål til slutt. Stampa meg gjennom bilkø etter arbeidstid, for å møte en mørk og stengt butikk, da de har korta ned åpningstidene sine.

Da jeg satt der leita jeg etter en grunn til at dette ikke var min feil, men det sto på nettsia og på facebook. Det er derimot ikke annonsert eller tydeliggjort på noen måte. Det er min feil, og jeg burde sjekka mer nøye, men når de korter ned åpningstiden på den måten uten å si ifra, tyder det for meg på at de må gjøre noen kostnadsbesparende grep. Det er sjelden jeg har mulighet til å stikke innom de på dagtid, så da ender det opp med at jeg må bestille på nett, og få sendt i posten.

Uansett, lettere skuffa på egne vegne kjørte jeg videre til den andre butikken. Mens jeg sto i butikken og venta på tur, sjekka jeg nettsiden deres, og ble så motløs av å se på alt de ikke hadde på lager at jeg bestemte meg for å drite i det, og heller bestille på nett. Jeg endte opp med å kjøpe noe småtteri og reservedeler (også der mangla de noe), og klarte i mellomtiden å overhøre at han ene som jobba der fortelle en annen kunde at vienna malt (som de ikke hadde) uten problem kan byttes 1-til-1 mot pale malt.

Da lurer jeg på om jeg er eneste som finner dette urovekkende? Har folk flest mista interesse for bryggehobbyen etter pandemien, sammen med hundene de skaffa seg, eller er det generell råvaremangel og forsyningsproblemer som har skylda? Første tegn på at en butikk er på tur å forsvinne har av erfaring vært at utvalg og tilgjengelighet skrumper.
Det er sikkert noe med at en stadig større del av omsetninga skjer på nettet. Jeg husker Bryggselv Oslo for 6-7 år sida; da var det mye folk i butikken. Nå har det vært god plass når jeg har vært innom. Men forøvrig; jeg har lenge irritert meg over den butikkens manglende evne til å ha ting i hyllene. Lenge før pandemien, også.

Det kan være problemer med å få tak i malt nå, og med transport. Jeg veit ikke - men jeg er redd det kan henge sammen med at virksomheta går treigt, som Steinar sier.
 
Det er en ond sirkel det der. Jeg vil veldig gjerne støtte de fysiske butikkene, men det blir vanskelig når jeg ikke kan kjøpe det jeg er ute etter. Hvis vi sier at mitt personlige forbruksmønster er utslagsgivende, så hjelper det heller ikke om jeg kjøper all basemalt i butikk, for da tar de jo bare inn basemalt, og spesialmaltet må uansett kjøpes på nett. Jeg kan heller ikke kjøre østlandet rundt for å samle ingredienser til en batch.
 
Men da skulle jo hjemmebrygging vært mer populært enn noen gang? Øl er jo svindyrt på butikken.
Ja, sant nok det om all omsetning til butikkene gikk på ingredienser. Tipper det er få folk igjen som ikke allerede handla bryggeri under plandemien. Marginer er dårligere og frakt er dyrere. Leiepriser går opp, og om bedrifta har lån er det og dyrere. Da må omsetningen videre opp for at samme drift skal fortsette.
 
For veldig mange er ikke øl så vesentlig at det er utenkelig å kutte forbruket når noe må kuttes. Og skal du starte å brygge, er det ei investering som må gjøres.

Nei, jeg trur vi skal være forberedt på at ikke alt blir like lett å få tak i som det har vært.
 
Nei, jeg trur vi skal være forberedt på at ikke alt blir like lett å få tak i som det har vært.
I fysisk butikk ja, men nettbutikkene vil ha godt utvalg. For oss som bor i rurale strøk vil det derfor ikke bli noen forandring.

Forresten, jeg husker jeg var innom en bryggebutikk i Oslo for et par år siden og tenkte at dette var nok gjeve greier, tigerstaden og greier. Jeg har aldri vært så skuffet noen gang, små lokaler og rotete butikk med dårlig utvalg. Så jeg skjønner godt hva @Eirik KG mener.

Vi må nok bare innse at markedet aldri vil bli stort nok til at vi får en landsdekkende kjede med store bryggebutikker á la XXL.
 
Er vel ikke enig i at det er så ille. Tok en lagertelling hos min yndlingsbutikk i nærheten av Oslo og fant de hadde 64 sorter malt/umalta korn på lager. Når de i tillegg er kunnskapsrike og hjelpsomme synes jeg bryggerlivet er godt, jeg. Langt verre om jeg har et elektronikkbehov og oppsøker en av de mange landsdekkende elektronikkbutikkene på en lørdag formiddag. Da snakker vi inkompetanse og mangel på løsninger!
 
Er vel ikke enig i at det er så ille. Tok en lagertelling hos min yndlingsbutikk i nærheten av Oslo og fant de hadde 64 sorter malt/umalta korn på lager. Når de i tillegg er kunnskapsrike og hjelpsomme synes jeg bryggerlivet er godt, jeg. Langt verre om jeg har et elektronikkbehov og oppsøker en av de mange landsdekkende elektronikkbutikkene på en lørdag formiddag. Da snakker vi inkompetanse og mangel på løsninger!

Syntes kunskapen er mer på hell enn vareutvalget

Kan hende jeg har truffet på et dårlig tidspunkt, rett før en leveranse. For rett skal være rett, når jeg nå er inne og sjekker, så er utvalget definitivt bedre.

Det kan godt hende de fleste er kunnskapsrike, men hjelpsomhet er det lenge siden jeg har følt.

For meg var bryggebutikken i starten veldig kjekk å ha til å rydde i informasjons-rotet. Da jeg skulle starte med denne hobbyen så var det på nippet til at det ikke ble noe av, for jeg klarte ikke finne fram i eventualitets-jungelen. Da var det en uvurdelig hjelp i å kunne gå på bryggebutikken, spørre, og få et selvsikkert kortfatta svar tilbake.

Nå derimot, når jeg har 7 bryggende år på baken, har prøvd meg fram, tilegna meg kunnskap, og er over på detaljnivå, så er bryggebutikkene bare irriterende til tider. Det føles sjelden at de har tid og/eller ork til å diskutere f.eks. forskjellen på gjærstammer eller hva man kan forvente av effekt ved å bruke gulvmalta bøhmisk pilsnermalt kontra helt streit pilsnermalt. Det er ingenting å hente lengre.

Jeg har også opplevd å be om cidergjær, vel vitende at butikken hadde minst 5 typer på lager. Den ansatte snudde seg, plukka en pakke og slengte den på disken. Jeg prøvde å hinte frampå til at kanskje det fantes noen andre typer, og at det var interessant å vite om alternativene. I dette tilfellet så jeg det sto på pakken at den framstilte en søt cider, og var redd for at den kanskje etterlot litt restsukker. Fikk bare en kort beskjed om at "Det har ikke noe å si, den spiser opp alt" og at "sødmen sikkert bare er oppfattet sødme på grunn av esterproduksjon eller noe sånn". Hva hvis jeg ønska en tørr cider? NULL spørsmål. Bare "Her, ta den". Det var først da jeg kom hjem jeg innså at jeg hadde blitt pusha et produkt fordi det sto bekvemt tilgjengelig bak disken. Det har ingenting å si at det ikke har noe å si, hvis de har et utvalg, så er det jo jeg som kunde som bestemmer hva jeg skal kjøpe.

Det var også grunnen til at jeg i opprinnelig innlegg nevnte den ansatte jeg overhørte som sa at vienna og pale malt som basemalt i en grist gir samme effekt. Det er jo direkte løgn. At han ikke for eksempel foreslo å bytte ut med pale og en viss prosentandel munich, er for meg et tegn på en ansatt som ikke respekterer det håndtverket han skal representere. Men som det har blitt nevnt her, sånn har det blitt i de fleste butikker. Man går ikke på butikken for å få kunnskap lengre, man finner ut av det selv, så har de som står bak disken blitt en utegående lagerarbeider. Det som bekymrer meg er at nybegynnere kan bli stilt ovenfor en uengasjert ansatt som slukker gnisten.

Kanskje vi kan forhandle med bryggebutikkene om å få et kodeord som sier "Jeg har holdt på med dette lenge, slå på den delen av hjernen som er villig til å snakke om detaljer".

Nå ønsker jeg ikke å redusere diskusjonen til "Tenk at verden har forandra seg, hvorfor kan ikke ting være som før?". Men det er greit å ta et steg tilbake og tenke seg om. Bruker jeg tid, energi (både mental og i form av drivstoff) og bompenger og på å holde et kunstig tilbud i live, så er det kanskje liksågreit å benytte seg av de overlegent suverene nettbutikkene noen fylkesgrenser unna.
 
Forresten, jeg husker jeg var innom en bryggebutikk i Oslo for et par år siden og tenkte at dette var nok gjeve greier, tigerstaden og greier. Jeg har aldri vært så skuffet noen gang, små lokaler og rotete butikk med dårlig utvalg. Så jeg skjønner godt hva @Eirik KG mener.
Hvis du snakker om den butikken jeg tror du snakker om, så har det blitt verre. Det er satt opp så mange lettvegger for å krympe lokalet, at det nesten føles som det er lettvegger de selger.
 
Da jeg skulle bestille i dag oppdaget jeg at de hadde bedre utvalg i Oslo enn hovedlager, merkelig
og det er ikke første gang
Uansett er det bedre å bestille på nett og så plukke opp i butikk, for hjelpen der er så som så

Screenshot 2022-09-29 at 10.41.07.png
 
bedre utvalg i Oslo enn hovedlager
Jeg har opplevd dette hos Bryggselv Asker flere ganger, spesielt på fersk gjær som ofter er ferskere enn det hovedlageret viser på sine sider.
Da jeg spurte om dette ble jeg fortalt at de individuelle butikkene er egne selskap som kan bestille direkte eller fra hovedlageret.
Ellers må jeg si at jeg sjelden har opplevd dårlig service eller kunnskap hos de jeg møter i butikkene, men jeg bestiller alltid på nett for å være sikker på at varene er tilgjengelige før jeg drar til butikken.
 
Nå ble jeg litt usikker på hva intensjonen min med innlegget var. Det var ikke å henge ut butikkene, men det er jo så få av de at de ikke er så vanskelig å skjønne hvilke jeg snakker om, så da tillater jeg meg å ikke danse rundt grøten mer.

I utgangspunktet skrev jeg innlegget da jeg syns å ane et mønster som tyder på at det går litt dårligere for de butikkene i mitt nærområde. Engasjementet til de ansatte går inn under dette. Ellers tror jeg forventningen min til hvordan jeg skal tas imot på en bryggebutikk er for høy. De som jobber der skal jo gjerne pakke henteordre, hjelpe helt ferske bryggere inn i hobbyen, og kanskje rydde på plass varer som har ankommet. Da kommer diskusjoner om forskjellen på engelske, tyske og tsjekkiske humler litt lengre ned på prioriteringslista. Kanskje jeg har blitt for kravstor etter hvert som hjernen min fylles med bryggeinfo. Samtidig er det lenge siden jeg har snakka med en ansatt jeg har følt faktisk brygger øl selv og kjenner til de bredere konseptene ut over det mest grunnleggende.

Så etter at jeg skrev innlegget har jeg tenkt litt mer rundt det. Trist som det er, kanskje jeg har kommet fram til at det blir feil å holde liv i en butikk med dårligere utvalg bare fordi den er i nærområdet, på bekostning av nettbutikker som jobber hardt for å bringe fram nye produkter og råvarer. Når jeg heller ikke føler at diskusjoner og samtaler med de ansatte gir meg noe lengre, så er det ikke så mange gjenstående grunner.

Når jeg har sagt det, så må jeg berømme Strømmen Hjemmebrygg for deres råvareutvalg (når de har det på lager). De er virkelig gode der. Det er bare synd at deres nye åpningstider gjør det praktisk talt umulig for meg å møte opp personlig.
 
Når jeg har sagt det, så må jeg berømme Strømmen Hjemmebrygg for deres råvareutvalg (når de har det på lager). De er virkelig gode der. Det er bare synd at deres nye åpningstider gjør det praktisk talt umulig for meg å møte opp personlig.
For min egen del: Hva er de faktiske åpningstidene, hvis det som står på nettet ikke stemmer?
 
For min egen del: Hva er de faktiske åpningstidene, hvis det som står på nettet ikke stemmer?
Joda det stemmer det som står der (10-16 hverdag, 10-18 på fredag, 10-15 lørdag), så det var helt og holdent min feil at jeg møtte stengte dører. Jeg har bare vent meg til å sjekke postene på facebook-sidene til butikken jeg skal på for å se om de har annonsert endringer. Det hadde de ikke. Tidligere hadde de åpent 10-18 alle hverdager.

Jeg kan KANSKJE rekke butikken før 16, hvis jeg står opp tidligere, slik at jeg kan avslutte arbeidsdagen 15, gitt at det lar seg gjøre akkurat den dagen. Men kanskje jeg står opp tidlig, kjører bilen til jobb, planlegger å avslutte tidlig, og så dukker det opp noe som gjør at jeg ikke kan dra. Fredager kan jeg sjelden dra innom bryggebutikker etter jobb, og fredagskøa fra Oslo i den retninga er berykta på fredager. Lørdager har jeg gjerne annet planlagt.

Jeg sier ikke at butikker skal tilpasse seg mitt liv altså! Det handlet mer om endra åpningstider som et symptom på at ting går i gal retning.
 
Joda det stemmer det som står der (10-16 hverdag, 10-18 på fredag, 10-15 lørdag)
Det burde gå greit for aktørene å sende ut en undersøkelse hvor de aktuelle fikk svart på hvilke tider de mest sannsynlig ville ha brukt butikken. Målgruppa er voksne folk, som med unntak av pensjonister sannsynligvis holder full jobb. Mer logisk kanskje å holde åpen butikk 14-20, og så tok ansatte de to første timene til behandling av ordrer fra nettbutikken lagt inn dagen før.
 
Tilbake
Topp