Fruktøl: Noen råd?

Unik74

Norbrygg-medlem
Jeg har interesse for fruktøl. Aldri lagd det. Noen råd? Bøker, forum, lenker eller synspunkter? Kjør på.

Saken er at jeg har en juicesentrifuge. Som kan lage 2-5 liter juice av ALT! Slikt er alltid gledelig. Jeg tenkte å starte med å lage egen juice av epler og sånne enkle ting. Rødbeter står jeg over (smaker jord), og spinat og selleri gir en så crazy farge at jeg ikke helt tror det er riktig. Hvor mange liter trenger jeg?

Siden jeg er ny: Hvordan gjør man dette? Hva med O.G? Hvilke maltsammensetninger velger man (her har jeg sterke meninger selv også), men kom med synspunkter.
 
Har inntrykk av at det blir brukt 250 gram  frukt pr lite øl.

Vet ikke hva som er normalt å bruka av malt.

Neste brygg er en bringebær wit.

Har kun brygget et bryg med frukt, det var med vannmelon, det smaker drit men lukter være.
Sikkert lurt å bruke frukt som tåler gjæring. Frukt som blir brukt til vin.
 
Lag øl på vanlig måte, og tilsett frukt etter stormgjæring er ferdig. Frukten bør være fryst eller kokt opp. Trenger egentlig ikke å lage juice av frukten først.

Selv synes jeg amerikanske hveteøl passer veldig bra til å tilsette frukt i, men du kan også prøve å finne gode komboer. Bringebærporter, solbærstout, blåbærpils? 200-250 g per liter er ca passe. Noe frukt gir mye smak (bringebær, kirsebær), annen frukt lite (blåbær, jordbær), så man kan dosere litt forskjellig.
 
Takk for svar så langt. Det er fristende med weissbeer. Men noe annet ligger i pipeline først tror jeg. Vet dere om flere som er på fruktøl? Det er lov å tipse om denne tråden.
 
Hadde 500 gram bringebær (hele, frosset) i en Wit (10 liter) en gang, rett etter stormgjæring. Ble meget syrlig og i nærheten av godt - det hadde antakellig blitt mye bedre hadde vi benyttet mer bringebær - kanskje opp mot 5 kg (!)
 
Brooklyn Brew Shop's Beer Making Book har ganske mange forskjellige varianter øll med frukt.
18.03.png
 

Vedlegg

  • 18.03.png
    0 bytes · Sett: 164
Har planer om å brygge en bringebær-hveteøl. Bør bærene knuses før de tilsettes gjæringskaret, eller bør man dumpe bærene oppi hele? Har sett noen gjøre sistnevnte på homebrewtalk, men har litt vanskeligheter for å tro at det er veien å gå...
 
Hvis du fryser bærene først vil iskrystallene ta hull på celleveggene, og du skal i teorien slippe å gjøre noe mer med dem.
 
Jeg brygget en hveteøl med hele frossne bringebær tilsatt etter stormgjæring (og omstikking). Ble ganske spennende. Jeg vil dog anbefale at man bruker MYE bær for å få skikkelig trøkk i ølet. Jeg fant det lille hintet jeg fikk av 500 gram på 10 liter øl for veikt, og egentlig bare litt irriterende. Ville dundret på med betydelig mer bær, kilosvis.
 
Kan røpe at jeg brygget en lager som base og tilsatte bringebær (pastaurisert) i den. You win some - lose some. Dette tror jeg er en looser, men jeg skal ha for å ødelegge god lager om ikke annet. Navnet på brygget er kanskje det eneste bra: Brew Berrymore.

Jeg hadde kanskje 5 liter lager. 8 kg bær. Det er trøkk, for å si det sånn. Spent.

Elisabeth_h_ Jeg kjøpte boken på Kindle. Så nå har jeg den også! Takk for tips uansett.
 
knutgrrr skrev:
Jeg brygget en hveteøl med hele frossne bringebær tilsatt etter stormgjæring (og omstikking). Ble ganske spennende. Jeg vil dog anbefale at man bruker MYE bær for å få skikkelig trøkk i ølet. Jeg fant det lille hintet jeg fikk av 500 gram på 10 liter øl for veikt, og egentlig bare litt irriterende. Ville dundret på med betydelig mer bær, kilosvis.

Tanken var 3 kg bringebær på ca 15 liter øl. Jeg så de hadde en del forssne bær i store plastsekker (2 kg?) på Meny.

Hvor lenge bør bærene ligge i øllet før tapping på flasker? 2-3 uker?
 
Hvem vet. Jeg ser at mine bær ikke lenger er bær, men helt mos og drikke.

Min gjæring har stått siden 26. mars på 5 grader, og poppet glad og fornøyd i dag også. Jeg har tenkt å la bærene være i til all gjæring er ferdig. Jeg later som Brew Berrymore er som en helt vanlig lager.

Jeg leste ferdig boken Elisabeth anbefalte. Brooklyn Brewshop. Det var stas. Jeg har besøkt venner i det nabolaget de skriver om, og det er koselig med Brooklyn.

Det jeg lurer på nå er om jeg bør stikke om og la det lagre/stå på kar en stund før bottling? Som om jeg lagde en lambic, liksom? Jeg har fått tak i eikebiter man bruker på vin, men er usikker på om det er dit jeg vil.
 
Hei

Vet ikke om flere er interessert lenger, men jeg har behov for å få det ut.

Brew Berrymore (bringebærøl på lagerbase) ble flasket i går. Og det ser ikke så verst eller så vilt ut.

Det ene gjærigskaret hadde rundt 8 liter lager, altså ren lager.

Det andre karet hadde rundt 8 kg bringebær og kanskje 5-7 liter lager. Det var med andre ord en ganske tyktflytende veske som kom ut av det og det klogget seg noe vanvittig og det var et rødt kjøkken der en stund. Jeg silte bringebæra og fikk en tjukktflytende væske og så satte jeg det til lagring med noe eikebiter. (Why not, liksom).

Dette gjorde jeg for en tid tilbake.

Så, i går flasket jeg Brew Berrymore. Og da tok jeg en sjefsavgjørelse på at jeg blandet bringebæren inn i lageren. Og stoppen når jeg syntes den var rød nok og hadde nok smak av bringebær. Slik kunne jeg kontrollere hvor mye smak jeg ville ha på lageren. Men den blir en sur, sur lager.

Men nå er det altså flasket. Rosa øl, der altså, og ikke sikkert det er så godt heller. 15 liter av det hele.

Mine neste fruktøl nå er med aprikos, og deretter med gresskar til Halloween, men da lager jeg juice av det først. Virkelig.

Og takk for lesetipset. Føler meg tryggere med fruktøl nå enn tidligere.
 
Tenkte kanskje lage aprikosøl. På en lager base.

Så kom jeg til å tenke at tørket aprikos var veien å gå. Men så at de var tilsatt E 220 konserveringsmiddel, svoveldioksid. Og tenkte videre at svovel er fail i øl og nå har jeg 1 kg tørket aprikos jeg ikke får gjort noe med.

Er dette riktig tänkt? Skulle jeg heller tilsatt aprikosen om håpet på det beste?
 
Tilbake
Topp