Sitter med noen kg nektariner foran meg og lurer på om det blir godt øl av. Noen som har erfaring?
Tenkte generelt å prøve meg på ymse fruktslag framover, nå er jo slikt litt lettere tilgjengelig enn på vinterhalvåret.
Visdomsord/ erfaringer/ tabber/ osvosvosv?
Resultatet ble meget bra, det er egentlig en IPA-oppskrift, med IBU på 71,5, men bitterheten blir dempet på grunn av nektarinene.
Frukten gjør også ølet noe tykkere og litt kremaktig i konsistensen. Det blir en del alkohol, gjæren starter jobben på nytt når den får servert frukt til dessert, men uten å gi noen ubehagelig alkoholsmak på det ferdige resultatet.
Jeg tok ut steinene, kuttet i terninger og kokte med litt vann til en passende grøt i 15 min før jeg avkjølte og tilsatte direkte i gjæringskaret.
Hvis jeg skal brygge denne igjen kommer jeg til å overføre til et sekundærkar før tilsetting av frukten og kutte ut tørrhumlinga. Det ble mye grums når jeg skulle overføre til flasker på grunn mye humle i tillegg nektarinene, så jeg fikk bare 17-18 liter ferdig vare.
Lager en test batch med 2 forskjellige metoder for nektarin tilsetning. Første moste jeg opp i blender, silte og kokte. Andre kuttet jeg opp i terninger og la på frys før tilsetning. Så får vi se hva som gir best resultat
Jeg lurer litt på dette med å fryse ned frukt før tilsetning, hvorfor gjøres dette?
De aller fleste bakteriene lever godt etter å ha vært en tur i fryseren og blir aktive igjen så snart de varmes opp.
Nei, det er nok ikke det. Fryseren dreper ikke bakterier, den stopper/forsinker bakterieaktivitet. De fleste bakterier tåler godt å fryses ned dessverre.
De må då ha ein utruleg dårleg handhygiene, om de fryktar infeksjon frå nektarinar. Det innanfor skalet er trygt. Dessutan tilset ein vel neppe frukt før etter at stormgjæringa er over, og med det er det også alkohol i brygget. I tillegg til det har gjæren stålkontroll på brygget, og humla er antiseptisk.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.