Frukttilsetting i øl

Har også laget egen puré av rabarbra. Kappet opp, moste i blender, fryse ned tilsatt etter stormgjæring. Funka knall. Ingen infeksjon.
Det fine med rabarbrastilker er at det er lett å behandle de uten å koke/fryse. Jeg kapper av endene på de og sprayer de med starsand. Ingen rensking deretter. Bare kutter de opp og rett i gjæringskarret. Veldig enkelt og raskt. Ingen ubudne gjester kan smakes selv etter 12 mnd på flaske.

Bergen: Sjekk med Reindyrka.
 
Kappet først opp uten å lage puré av dem, men opplevde at de kun fløt på toppen. Derfor - puré.
 
Slik så det ut etter en snau uke.
Jordbæra var flytende i primærkaret ved omtapping til sekundærgjæring/sedimentsetting.
Bringebæra var gått mer eller mindre i oppløsning etter tilsetting.
Tapper opp på flaske om en tre-fire dager tenker jeg.
 

Vedlegg

  • 20160228_210034.jpg
    20160228_210034.jpg
    105,2 KB · Sett: 83
  • 20160228_210041.jpg
    20160228_210041.jpg
    131,1 KB · Sett: 88
  • 20160228_210431.jpg
    20160228_210431.jpg
    275,7 KB · Sett: 93
Slik så det ut etter en snau uke.
Jordbæra var flytende i primærkaret ved omtapping til sekundærgjæring/sedimentsetting.
Bringebæra var gått mer eller mindre i oppløsning etter tilsetting.
Tapper opp på flaske om en tre-fire dager tenker jeg.


Hadde en testbatch på 10 l med øl og litt over en kilo med rips + noe bringebær jeg hadde. Alt var da fryst og hatt rett i sekudær hvor jeg moste bærene mest de var fryst.

I går brukte jeg hevert for å få over ølet pg det var vanskelig pga all bærene som lå i karet.. Så neste gang blir det hevet i blenderen med meg.. Fikk kanskje rett over ca 5 liter før jeg måtte gi meg. Såg det var med noen bær rester i fatet så håper at det ikke tetter stigrøret når jeg skal tappe..

Ølet lukte godt og såg meget fin ut på fargen. Smaks messig smakte det ok. Så dette blir et svært limited øl for de som har etterspurt dette hos meg.. Hovedsakelig ikke øl drikkere.. Neste gang blir ølet et hveteøl da jeg tror det vil passe mye bedre med smaken av bringebær(kanskje). Evt kjøpe en god pure som beskrevet i tråden her.
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    159,3 KB · Sett: 64
  • image.jpeg
    image.jpeg
    112,3 KB · Sett: 72
New Kappet først opp uten å lage puré av dem, men opplevde at de kun fløt på toppen. Derfor - puré.

Joda, lettere enn vann så flyter som tre :) For min bryggeprosess så har det lite å si om de flyter. Var det problematisk for deg pga. hvordan/hvor du tapper over på flaske eller? Bare litt nyskjerrig.
 
Aha, har ikke tenkt på at det kunne ha noe å si for frukt? Får tenke/lese litt på det Kim. Mange takk for raskt svar.
 
Hopper inn her og tar opp igjen spørsmålet om tilsettninger i gjæringskaret.

Er det noen som har forsøkt med mango? saison oppskrift + ett par kg mango på en 25l batch?
 
Hopper inn her og tar opp igjen spørsmålet om tilsettninger i gjæringskaret.

Er det noen som har forsøkt med mango? saison oppskrift + ett par kg mango på en 25l batch?
Ja, det forsvinner lett, brukte 1kg på 10 liter, ville doblet mengden neste gang.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja, det forsvinner lett, brukte 1kg på 10 liter, ville doblet mengden neste gang.


Sent from my iPad using Tapatalk


Ok, så du ville brukt ca. 4kg mango på 25l batch? Kuttet du opp mango å forvarmet for å drepe bakterier? tenkte å ha bitene på ett stekebrett i ovnen på 80'''C
 
Ja, tror det. Tilsatte frossen mango etter gjæring. Det var riktignok surøl, så kombinasjonen frossen frukt, alkohol og lav ph gjorde at jeg ikke var bekymret. Mad Fermentationist skriver noe av det samme. Ville bare stukket om oppå frossen frukt, kanskje litt kokende vann oppå, hvis du vil være mer sikker.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sous Vide er en perfekt måte å varmebehandle bær på. Vakuumpakk de frossen, la de tine på benken, og finn en passende temperatur, ca. 75 grader er fint, kjør på!
 
Har med stort hell brukt fruktpuré fra Capfruit i øl. Tilsettes etter stormgjøring.

Har også laget egen puré av rabarbra. Kappet opp, moste i blender, fryse ned tilsatt etter stormgjæring. Funka knall. Ingen infeksjon.

Husk at å varmebehandle frukt forandrer smaken på den. Ferske jordbær kontra kokte.

Det er nok en annen smak på frukt/bær-purre også, enn ubehandlede.
 
Høres ut som de mest lettvinte blir å kutte opp i biter for så å fryse det ned, deretter tilsette etter primærgjæring. Men hiver dere bare opptint frukt nedi?

Jeg bruker Sous Vide, men det går sikker het fint å tuppe de oppi fra frossen tilstand også. Hadde i bringebær i et lyst øl for to dager siden. Nå i dag, ser jeg at jeg kan fiske opp de son flyter i overflaten, og sette dunken til cold crash.
 
Da var ølet flasket, kom ned til FG 1010 målt med oechlevekt. (Refraktometeret viste 1020...o_O) Primet med karboneringsdrops.
Flaskingen ble litt vanskeliggjort pga jordbærrester i ølet, så jeg måtte til slutt fjerne flasketapperen og tappet rett fra skrututen i gjeringskaret på flaskene de siste 3 literne. Ble sikkert bra med oksygenering, men jeg hadde ikke tålmodighet til å bruke 20 min pr. 0,33. Dette problemet tror jeg hadde uteblitt om jeg ikke ved en feiltagelse hadde endt opp med 50/50 jord/bringebær. (skulle egentlig være 100% bringebær). Virka ikke som det var noen bringebærrester i suspensjon.

Neste oppdatering kommer ved første smaking - tidligst neste søndag ;)
 
Tilbake
Topp