Frukttilsetting i øl

Resultatet av brygget ble tidligere etterspurt, og jeg må si meg middels fornøyd – et brygg med karakter 4+ om man spør meg. Men dette er nok et øl som folk flest kan sette pris på, da jeg har fått flere positive tilbakemeldinger, selv før jeg har sagt at det er hjembrygget av meg selv. Faktisk skal jeg brygge det om igjen i kveld.

Et annet spørsmål. Er det noen andre krydder man kan eksprimentere med i hvete øl? Maltsammensetningen her er ca 55% lagermalt, og 45% hvetemalt. Skal bruke WB-06 og må dele batchen i to gjæringskar. Derfor bringebærtilsetting i den ene, mens jeg står fritt til å gjøre som jeg vil med den andre. Er det best å bare la den være urørt, eller vil det være en mulighet å prøve seg med korianderfrø eller appelsinskall på vørteren som skal i gjæringskar nummer to?
 
Låner denne tråden litt...

Planlegger et sommerlig NEIPA'ish brygg, og kunne tenke meg å tilsette pajonsfruktpure (type den de har på Bryggselv) for å få enda friskere smak og aroma. Har forsøkt å lese meg litt opp på dette med frukt i øl, men har (i første omgang) et par spørsmål:

1) Tilsetning av pasjonsfruktpure - før eller etter primærgjæring? Fordeler og/eller ulemper?

2) Flasking av øl med frukttilsetning? Hvordan løses dette for å unngå potensielle flaskebomber?

3) Mengde? Bare smake seg frem? Tommelfingerregel?

På forhånd takk for hjelpen!
 
Låner denne tråden litt...

Planlegger et sommerlig NEIPA'ish brygg, og kunne tenke meg å tilsette pajonsfruktpure (type den de har på Bryggselv) for å få enda friskere smak og aroma. Har forsøkt å lese meg litt opp på dette med frukt i øl, men har (i første omgang) et par spørsmål:

1) Tilsetning av pasjonsfruktpure - før eller etter primærgjæring? Fordeler og/eller ulemper?

2) Flasking av øl med frukttilsetning? Hvordan løses dette for å unngå potensielle flaskebomber?

3) Mengde? Bare smake seg frem? Tommelfingerregel?

På forhånd takk for hjelpen!

1) etter for bevaring av aroma
2) gi tid til stabilisering av FG
3) 10% puré er iallfall for lite, ville gått for minst 20.
 
Tilbake
Topp