Frysing av humle

Kjøpte en god del mer humle enn jeg trengte til nåværende brygg. Frysing er vel beste måte å oppbevare dette på.

Men, lurer på om de samme "regler" som gjelder ang mat også gjelder humle. Altså, den skal ikke fryses på nytt etter å ha vært tint.
Hvor lenge vil den kunne være bra ved kun å oppbevares i kjøleskap?

På forhånd takk :)

Men man kjøper jo som regel ikke frossen humle, ihvertfall ikke om du får det tilsendt i posten. Så det kan helt fint fryses ned etter å ha vært 'tint'. Imidlertid trenger du ikke tine humlen for å ta noe ut av den fra fryseren, bare knekk litt på pakken så løsner en del som du da bruker. Pakken går da rett i fryseren igjen og konserveres videre som frossen. Pass på å lukke pakken best mulig så den får lite oksygenkontakt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Er ingen mat guru, men frysing og tining er vel først og fremst et problem med "fersk" mat som kjøtt, kylling og grønnsaker. Det meste man kjøper av humle er tørket, så problemet oppstår nok ikke på samme måte.

Men det er da ikke nødvendig å tine opp hele humleposen når du kun skal bruke noe av det? Ville nok heller tatt ut den mengden jeg trengte, for å deretter fryse resten ned så raskt som mulig. For å være på den sikre siden. Det tiner jo ikke med en eneste gang du får posen ut i romtemperatur  :biersmile:

Lurer litt på dette jeg også, men tenker frysetørket og vakumpakket, kan da umulig være noe å tjene på å fyse dette hvis ikke det er snakk om lang tid til bruk?

har fundert på dette selv, har humle i fryseren.
eneste jeg er skeptisk for, er vel at humlen kan miste noe av aromaene.

T Jacobsen skrev:
Viss lagring av humle er et problem så har jeg et kjempe tips...........brygg mer  ;D

Jobber med saken! Problemet er at jeg ble litt overivrig da jeg var å hentet på Nøgne, mtp. mengde.. :)

biri skrev:
har fundert på dette selv, har humle i fryseren.
eneste jeg er skeptisk for, er vel at humlen kan miste noe av aromaene.

Det gjør den nok uansett. Det gjelder forøvrig alt du har i fryseren.
Beersmith at et verktøy for utreging av tapt alfasyre under lagring.

Selv fikk jeg vakuumpakker til jul og bruker denne til vakumering og forsegling av pakkene. Antar der holder seg litt bedre da.

Tilbake
Topp