Har ikke prøvd å fryse malt selv, men har lest at de som gjør det har gode erfaringer.
Det er noen år siden jeg leste om dette på et eller annet forum.
Der jeg har hørt at dette blir gjort, er i varme og fuktige land, for å øke holdbarheten.
I tillegg er det noen som påstår er at de har sett en økning i effektivitet etterpå. Hvis jeg husker rett snakket noen om 2-3-5% økning i effektivitet?
Det som blir hevdet er at når du skal valse malten, tiner den litt opp og blir litt lett fuktig, på samme måte som om man hadde kondisjonert malten med litt vann, og man får større/lengre skall etter valsing.
En annen teori er vistnok at du får en mikro oppsprekking i kornene når fuktigheten i kornet fryser, og at dette er gunstig i etterkant når ensymene skal omdanne stivelsen til sukker, det blir mere areal å jobbe på for ensymene.
Det er sikkert noen her som har peiling og kan bekrefte eller avkrefte disse teoriene. Synes selv at første teorien høres sannsynlig ut, men har ingen formeninger om den andre teorien. Men økt effektivitet er i hvert fall hva som er blitt rapportert inn som observasjoner av hjemmebryggere. .