G70 og kok fra skylling

Hei!

Har nå kjørt en 8 batcher på G70-en min. Veldig mye som er bra med denne maskinen, men sliter veldig med tiden fra skylling til kok. Det tar gjerne 90 minutter! Kjører opp varmen straks jeg er i gang med skyllingen og det går ganske greit opp til ca 95 grader, men de siste 5 tar fryktelig lang tid.

Har en netthandelen 60 liter på 3 kW som det går mye raskere på selv ved samme vørtermengde.

Ja, alle bryggene har blitt kjørt i kalde forhold (fra -2 til 6 grader celsius), men rart at et varmeelement på 3 kW er raskere enn G70 sitt på 3,3 kW... Foreløpig løsning er å splitte batchen i 2 og koke halvparten på G70 og halvparten på netthandelenbryggeren.

Noen som opplever det samme eller har tips om hva som kan gjøres? Skal ta kontakt med selger (Bryggselv Kristiansand), men om det ikke finnes en løsning på dette, vurderer jeg å levere den inn... En fantastisk maskin ellers...

Mvh
 
Hei!

Har nå kjørt en 8 batcher på G70-en min. Veldig mye som er bra med denne maskinen, men sliter veldig med tiden fra skylling til kok. Det tar gjerne 90 minutter! Kjører opp varmen straks jeg er i gang med skyllingen og det går ganske greit opp til ca 95 grader, men de siste 5 tar fryktelig lang tid.

Har en netthandelen 60 liter på 3 kW som det går mye raskere på selv ved samme vørtermengde.

Ja, alle bryggene har blitt kjørt i kalde forhold (fra -2 til 6 grader celsius), men rart at et varmeelement på 3 kW er raskere enn G70 sitt på 3,3 kW... Foreløpig løsning er å splitte batchen i 2 og koke halvparten på G70 og halvparten på netthandelenbryggeren.

Noen som opplever det samme eller har tips om hva som kan gjøres? Skal ta kontakt med selger (Bryggselv Kristiansand), men om det ikke finnes en løsning på dette, vurderer jeg å levere den inn... En fantastisk maskin ellers...

Mvh
Det er ikke slik det skal være, og det må være en feil et sted. Har du kontaktet GF internasjonale kundeservice? Fantastisk god service. Min ur-GF begynte å slite med oppvarmingen etter 120 batcher. Den ble raskt diagnostisert med defekt termostat, og jeg fikk ny i posten. Gratis. 3 år etter utløpt garanti.
 
Takker for svar. Har kontaktet GF via appen (i går). Venter på svar der, men skal også høre med Bryggselv i Kristiansand
Fant dette på en forhandlerside:

How long should it take to get a decent rolling boil?

It should take 40-60 minutes from sparging.

A tip is to switch the G70 to 99°C while you are doing the sparge to speed up the time it takes to get to the boil. By the time you finish the sparge the G70 should be close to temperature.
 
Ikke glem fysikken oppi det hele.

Skal du varme opp 60 liter vann fra 15 grader til hundre grader med 3.3kW som i Grainfatheren din, så tar det 4,2kJ*60*85K=21420kJ=21420kWs.
Dette blir ca 108 minutter + varmetap. Samme fra 70 grader til kok, gir ca 38 minutter + tap. Tapet til omgivelsene vil jo i høy grad avhenge av isolering, og omgivelsetemperatur. Tapet blir altså større jo nærmere kok du kommer, så 60 minutter til oppkok er ikke urealistisk.

Pausene som tilsynelatende oppstår kommer av forskjellig sukkerinnhold i vørteren. Skyllevannet blir liggende på toppen fordi det er lettere (mindre sukker) og også varmere i begynnelsen. Når du skal koke opp blir den tunge sukkerholdige vørteren liggende på bunnen til den er varmere og lettere enn skyllevannet på toppen. Da vil kald vørter fra toppen komme ned i bunnen for å varmes opp. Derfor stopper varmeøkningen tilsynelatende på rundt 95 grader.
 
Ikke glem fysikken oppi det hele.

Skal du varme opp 60 liter vann fra 15 grader til hundre grader med 3.3kW som i Grainfatheren din, så tar det 4,2kJ*60*85K=21420kJ=21420kWs.
Dette blir ca 108 minutter + varmetap. Samme fra 70 grader til kok, gir ca 38 minutter + tap. Tapet til omgivelsene vil jo i høy grad avhenge av isolering, og omgivelsetemperatur. Tapet blir altså større jo nærmere kok du kommer, så 60 minutter til oppkok er ikke urealistisk.

Pausene som tilsynelatende oppstår kommer av forskjellig sukkerinnhold i vørteren. Skyllevannet blir liggende på toppen fordi det er lettere (mindre sukker) og også varmere i begynnelsen. Når du skal koke opp blir den tunge sukkerholdige vørteren liggende på bunnen til den er varmere og lettere enn skyllevannet på toppen. Da vil kald vørter fra toppen komme ned i bunnen for å varmes opp. Derfor stopper varmeøkningen tilsynelatende på rundt 95 grader.
Har ofte lurt på den tilsynelatende pausen rundt 94-95 grader. Da lærte vi noe nytt i dag også. :p
 
Ikke glem fysikken oppi det hele.

Skal du varme opp 60 liter vann fra 15 grader til hundre grader med 3.3kW som i Grainfatheren din, så tar det 4,2kJ*60*85K=21420kJ=21420kWs.
Dette blir ca 108 minutter + varmetap. Samme fra 70 grader til kok, gir ca 38 minutter + tap. Tapet til omgivelsene vil jo i høy grad avhenge av isolering, og omgivelsetemperatur. Tapet blir altså større jo nærmere kok du kommer, så 60 minutter til oppkok er ikke urealistisk.

Pausene som tilsynelatende oppstår kommer av forskjellig sukkerinnhold i vørteren. Skyllevannet blir liggende på toppen fordi det er lettere (mindre sukker) og også varmere i begynnelsen. Når du skal koke opp blir den tunge sukkerholdige vørteren liggende på bunnen til den er varmere og lettere enn skyllevannet på toppen. Da vil kald vørter fra toppen komme ned i bunnen for å varmes opp. Derfor stopper varmeøkningen tilsynelatende på rundt 95 grader.
Takker så mye for svar!

Pleier å ha lokk på til temp er 99 grader. Har et liggeunderlag rundt, men ikke designet det til å ligge skikkelig tett på. Det jeg finner merkelig er at 60-literen fra netthandelen med samme vørtervolum uten liggeunderlag rundt, koker opp vesentlig raskere enn G70-en... Da har jeg i tillegg hentet vørter fra øverste del fra G70-en... skal brygge igjen på fredag, skal være flinkere med eksakte mål og tid for oppkok.

Mvh
 
Reklamerte og fikk ny G70 fra Kristiansand Brygg selv. Dog, den nye bryggeren er også dårligere enn Netthandelen sin 60L på tid mtp oppkok. I tillegg er pumpen skikkelig dårlig. Må bruke trykkluft i kranen for å få den til å gå ved nesten hvert brygg pga kornredter dette seg... Virker som om den ikke takler å meske mer enn 3-4 timer (mesker over natten). Svært skuffet over pumpe og oppkokstid...
 
Tilbake
Topp