Gahr sitt juleøl

Hva bør fg ligge på når man flasker? Noen som vet? Kansje gahr :help:
Jeg vet ikke hva og var for hydrometeret datt i gulvet og gikk til helvete.
Det skal etter oppskriften flasker i midten av neste uke OG eller FG eller hva pokker det kalles nå lå på rett under 5. Brukte et refraktometer.

Jeg smakte på det og det smakte faktisk godt.

Er dette yuletide ale fra bryggselv? Fant ikke FG jeg heller. Jeg flasket det når den lå på 1.011. Ølet smakte kjempegodt! 13. Desember har det stått 6 uker på flasker. Gleder meg masse til å smake det da. Tenker å spare noen flasker som jeg skal åpne i løpet av det neste året for å kjenne ølets utvikling.

Ingen har nok blitt lurt, men skal du bruke refraktometer etter at gjæringen har startet, må du bruke en omregning for å få det riktig. Den finnes i de fleste bryggeprogram, eller på en nettside. Google refractometer calculator, så finner du sikkert noe du kan bruke. Du må vanligvis sette inn OG og verdien i Brix du avleser i gjæret brygg. Da får du FG.

Frode Granli skrev:
Det var da som faen. Skulle være lettvint dette. Ja ja får prøve å finne ut av det.
Takk for link Torstein k

Du kan jo alltids få noen til å gjøre det for deg da..... Svært lite gjør seg selv, akkurat dette burde vel være overkommelig?

Flasket denne selv i går og da var den på 1015. Helt grett men med den rå gjærstarteren jeg lagde hadde jeg håpet å få den enda lengre ned...

Brukte ikke krydderblandingen men skal sette ny batch på lørdag og vurderer det til den - minus appelsin - som er ugress i de aller fleste tilfeller minus Peking Duck og det skal jeg ikke brygge ;-P

Jeg målte denne for to dager siden etter 16 dager på gjærdunken, den var da på 1012 noe som ga 81% utgjæring. Fryktet at den var blitt for tørr, men smakte fint. Denne blir knallgod med litt lagring!

Viser seg at jeg ikke rekker flaske den før mandag/tirsdag, 3 uker og et par dager på dunken burde allikevel gå greit håper jeg?

espenri skrev:
Jeg målte denne for to dager siden etter 16 dager på gjærdunken, den var da på 1012 noe som ga 81% utgjæring. Fryktet at den var blitt for tørr, men smakte fint. Denne blir knallgod med litt lagring!

Viser seg at jeg ikke rekker flaske den før mandag/tirsdag, 3 uker og et par dager på dunken burde allikevel gå greit håper jeg?

Går fint det :)

Smakte på en flaske nå. Den er jo ikke ferdig lagret men jeg hadde litt bange anelser om dette. Så for meg å helle alt ut på plenen...
Dette var jo kjempegodt. Flott skumm var det og. Det er mitt første brygg.
Utrolig morro.
Takk for fine svar og god hjelp!

Jeg brygget denne og endte med FG på 1018, noe jeg er helt fornøyd med siden en juleøl gjerne kan ha litt sødme. Siktet da på 66 grader i 90 min mesk, men start-temperaturen lå nok enda litt høyere, hadde forøvrig i alt krydderet, helt etter oppskriften. Tappet den 22.10, første smak etter 14 dager hadde en litt for voldsom krydder-smak og aroma, men jeg testet en flaske sist lørdag og den var kjempegod. Blir sikkert enda bedre til jul.

Hvordan var karboneringen? Vi kom ned på 1014/15 men får ikke nok futt etter drøye to uker i romtemp. Litt futt men ikke nok til bobler i selve ølet. Står ei uke på badet nå på ca 25 grader så får vi se.....

Karboneringen har vært fin for vår del, 2 uker på ca 20 grader, 6 gr sukker pr liter. Smaken var lovende etter 2 uker, tror denne blir flott etter noen uker til med lagring

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Vi hadde dette ølet på bordet i kveld og jeg ga noen flasker til resten av slekta. Høstet lovord i fra alle hold.
Dette var morro!

Tilbake
Topp