Gahrs trad. norske juleøl (undergjæra) - har stoppa på 1.020?

Jeg og en kompis brygga dette for tre uker siden som vårt første allgrain, og nå virker det som om gjæringa har stoppa på ca 1.020 (OG var 1,062), men den skal vel egentlig litt lenger ned? Jeg har tatt ut to prøver den siste uka.

Vi satte det til gjæring i et skjul der temperaturen var ganske passe, men etter noen dager droppa plutselig temperaturen litt langt ned (ca 3C i lufta, fikk ikke målt i ølet enda) og det tok nesten en uke før jeg fikk ordna "varmekasse" med tempstyring der den siden står på 11-12C (i ølet), så jeg tenkte ihvertfall å gi det en uke ekstra, men er det noe annet jeg kan/bør gjøre som kan hjelpe gjæringa i gang igjen? Smelle oppi et ekstra rør med gjær?  

Kan vel i alle fall være greit å gi det et diacetylsteg nå? Hvor varmt skal jeg isåfall la det være?

Juleøl etter Nobryggs def. skal liggge på FG 1016-1024 ?
Men står på gjærpakken eller hjemmesiden deres hvilke temp. det skal gjæres på, ellers sett det på 15-20 grader.

hmmm... var sikker på at det stod et eller annet sted at den "skulle" ned til 1,016 eller noe sånt, men jeg finner det selvsagt ikke igjen nå... Men selv om de ikke oppgir FG i oppskriften (http://www.bryggselv.no/products/norsk-julel-2013-lsett-25l), så oppgis det jo 1,062-65 som OG (vi var altså på ca 1,062) og ca 6,5% alkohol, og 1,065 som OG og 6,5% er jo spot on for FG på 1,016.

Det står heller ingenting om diacetylsteg, bare gjæring i 3 uker på 8-12C, og deretter lagring på 0-4C i ca. 6 uker
Ikke at det er noe å bekymre seg veldig om, jeg bare lurer litt :)

Tilbake
Topp