Gjæringen har stoppet

Ja en high gravity ale gjær er nok et bedre alternativ enn hetvinsgjær. Mange kandidater som kan ta brygget i spennende retninger, Wyeast 3787 eller WLP099 f.ex.

Men, alle tilsetninger av annen type gjær vil vel endre ølets karakter, så det beste er egentlig om en heftig starter med same gjær som opprinnelig ble brukt kan sparke i gang igjen prosessen.

En skikkelig aktiv og stor starter er vel uansett påkrevd om det skal lykkes, siden de enkle sukkerartene sannsynligvis er spist opp for lengst.

Dere får holde oss oppdatert med hva som skjer, men viktigst av alt om ølet blir godt. :biersmile:

Jaja, da flasket ihvertfall jeg mine og satte dem bort
Når jeg blir lei av å servere det som dessert øl får jeg heller finne frem igjenn alle og
slå dem over en heftig starter

upload by hcloberg, on Flickr

loebrygg skrev:
Jaja, da flasket ihvertfall jeg mine og satte dem bort
Når jeg blir lei av å servere det som dessert øl får jeg heller finne frem igjenn alle og
slå dem over en heftig starter

upload by hcloberg, on Flickr

Warnung !

Bombendrohung !
Bombendrohung !
Bombendrohung !

Jeg skrev en artikkel om dette temaet for en tid tilbake.
Artikkelen skulle helt klart vært oppdatert på enkelte områder, men det tillates ikke av Norbrygg, uforståelig nok.
Tror likevell det er noe å hente herfra, om man ikke allerede har gjort seg noen erfaringer eller har reflektert videre over "stoppet gjæring: høy FG ?".

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5088.0.html

Et lite oppfølgingsspørsmål. Si at jeg fater disse to imperial stoutene, nå på 1.050 og 1.045, karbonerer og lar dem stå til over sommeren. Er det en bedre ide enn å la gå i do? Selv om de på langt nær er gjæret ned til der jeg ville ha dem.

Noen som vet?

Hvis de er altfor søte blir det jo antakelig ikke så veldig godt selv etter endel tid. Ett alternativ du kan prøve som jeg ikke har prøvd men tror kanskje vil fungere,  er å koke en viss mengde vann med en sterk bitterhumle i 60-90 min, for så å blande dette humlete bitre vannet med ølet så det blir litt mer balanse mellom rest-sukkeret og bitterheten. Det andre du kan gjøre er å tilsette beerzyme som konverterer lengre sukkerarter til kortere forgjærbare typer, for så å tilsette en stor startet frisk gjær. Sistnevnte har jeg gjort med stor suksess på en RIS som stoppet på 1.038, etter behandlingen var den på 1.026.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Et nytt spørsmål i en gammel tråd:

Vi brygga et av de Dark Horizon-settene fra NØ i romjula, men nå virker det som det har stoppa helt opp på 1.060 i et par uker, skal prøve å riste litt for å se om det kan få ting i gang igjen, men... er litt bekymra. Vi har hatt endel problemer med temperaturkontrollen, så det er en viss fare for at det er der problemet ligger.

I såfall... hvis jeg har oppi en halv dråpe eller så (kan jo ha oppi en dråpe i litt vann og så helle ut det meste) med "beerzym" (http://bryggeland.no/beerzym-alfa-beta-brewferm-100-ml.html) eller noe liknende, tror dere den vil gjøre det alt for tørt, eller vil det fremdeles være noen sukkerarter der som disse enzymene ikke klarer å gjøre gjærbare? Det skal jo egentlig ned til rundt 1.032. Vi kan jo evt også prøve å slenge oppi en pakke til med hetvinsgjær i tilfelle det var den som var litt dårlig. Kombinere beerzym+mer gjær som Marius skriver rett over her kanskje?

Det er jo også en veldig liten batch, i underkant av 5 liter, så vil det ha noe å si hvor mye enzymer vi har oppi?

Noen som har noen konkrete forslag?

oechslervekt, men det er også bryggekompisen som har gjort målingen, og han er ca like grønn som meg :) Så jeg skal få dobbeltsjekka at han ikke har gjort noen av de dumme tabbene som står beskrevet over her, med for lite i målebegeret så oechslervekten blir stående på bunn eller noe sånt :) (krysser fingrene for at det er der feilen ligger...)

Tilbake
Topp