Gjær fra Bryggerier...

Bernie

Norbrygg-medlem
Hei!
Har hørt at det er mulig å "få" høstet gjær fra litt størrer bryggerier, og lurer på om noen har erfaring med det. Bor i Bergen og kunne tenke meg å prøve å lage øl med gjær fra noen som driver i litt større skala enn meg...
Er det muligheter for dette i Bergen?
 
E.C.Dhls har sin egen husgjær, som de har hatt siden 1944 (!). Litt spesiell, men egentlig ikke veldig god. Jeg tror det er lite av sånt; det er nok som @RETBergen sier.
 
Var selv i sommer og henta fra austmann i trondheim, veldig gøy å komme inn og få se anlegget deres iallefall det jeg fikk se, dette var gjær til kaffeporteren deres, og de var absolutt ikke vanskelige å spørre :)

Sendte ett par mailer frem og tilbake med anders cooper, hyggelig og behjelpelig kar.

Forøvrig såvidt jeg husker var det ett wlp nr på bøtta jeg fikk gjær fra :)
 
Takker for tilbakemeldingene! Kanskje jeg skal prøve meg med en e-post til 7-Fjell...?
 
Takker for tilbakemeldingene! Kanskje jeg skal prøve meg med en e-post til 7-Fjell...?

For å få en skvett US-05? Som nevnt over, ingen av disse gjærtypene er annerledes enn dem vi allerede bruker, og som kan kjøpes i hvilken som helst bryggebutikk.

Prøv deg heller med å dyrke opp gjær fra bunnfallet av en litt spesiell øl du liker. Jeg hadde mye moro med å dyrke opp Orval sin gjær, til ølet mitt «Introvert Bergenser».

De første hjemmebryggerne i Norge fikk tak i gjær på denne måten.
 
Fordelen med å hente gjær fra et bryggeri er at gjæren gjerne er på x generasjon, og du slipper å sette starter. Men ellers som bl.a Einar skrev så er det samme gjær som du får på en hvilken som helst bryggebutikk, når det kommer til norske microbryggerier. De store har gjerne en veletablert stamme gående som du ikke får i bryggebutikk.
 
Introvert Bergenser? Et fabel øl?

@Odland hadde en fin kommentar om dette ølet for noen år siden, men når jeg prøvde å finne kommentaren igjen fant jeg dette.
156cd7e047d94418c84dff408cb797a4.jpg


Hvis noen kommer på døren for å arrestere meg nå så får du ha en God Jul. #mee2
 
Tilbake
Topp