Gjær fra flaskesediment

vegardbr

Norbrygg-medlem
Er det noe problem i å bruke bunnslammet av en øl en liker god (kjøpt i butikk) til å sette starter for en kopi av denne øllen? Hva er i så fall problemene/fallgruvene?

Skal ikke være noe problem det, men enkelte bryggerier bruker egen gjær til flaskegjæringen, så du risikerer å sitte å bruke masse tid på å dyrke nottingham :)

Et annet problem er selvsagt å få dyrket opp nok, og det er ikke nødvendigvis så lett å vite hvorvidt gjæren i flasken er ved god helse. Du bør i alle fall dyrke opp gjæren i flere steg. Ev. kan du jo også ta kontakt med det aktuelle bryggeriet og forhøre deg om hvilken gjær som er brukt til flaskegjæringen.

Når det er sagt: Hvis pris er en motivasjonsfaktor, er det jo ikke nødvendigvis så mye dyrere (særlig hvis man snakker om øl fra polet) å kjøpe et White Labs-rør eller en pakke Wyeast... Mange kommersielle bryggerier bruker gjær derfra, og kulturene har ofte et kjent opphav.

Hvilke/hvilket øl er det snakk om?

Spurte mer på generell basis, da det er mange ganger jeg drikker øl jeg har lyst til å lage selv, hvor det hadde vært stilig å ha original-gjæren tatt rett fra produsenten. Som Gahr sa så koster det ikke stort for gjær, så prismessig blir det fort mye værre om en hel batch skulle gå i vasken, gud forby..

Det hadde uansett vært morro å prøvd dette en gang... det er vel da bare å blande bunnfallet i en vanlig starter på magnetrøreren og vente noen dager. Burde jeg etterpå la det gå litt i bunnfall og starte en ny starter med toppen?

Du bør begynne med en liten starter. Jeg ville laget en på maksimum 0,5 liter første gang. Husk at det som regel egentlig er svært lite gjær i slike flasker.

Du bør sikte på å skalere opp et sted rundt 5-10 ganger volum fra runde til runde. Jeg ville holdt meg et stykke under en halvliter med gjær fra ei flaske og gjort første runde på en drøy desiliter og latt andre runde være en halvliter. Ministartere på en til to desiliter kjører jeg aldri på magnetrører, men lar stå noen dager på et syltetøyglass som ikke er skrudd skikkelig igjen.

Takk for alle svar :biersmile: , dette skal definitivt testes ut. Jeg skal gi tilbakemelding på hvordan det går.. men først må jeg finne noe jeg vil prøve å klone.. og handle ingredienser

Tilbake
Topp