Gjær og temp?

Har 3 brygg i boden til gjæring, på 18 grader rom temp.
Det ene brygget er på OG 1086 og her er det brukbart med futt.
Blir det litt høy temp i gjærkaret når der gjærer på fult?
Valgte å sette dette karet litt lavere i rommet der er det ca 16 grader, noen som har erfaring med dette? Kan det bli for lav temp? Tanken var å heve karet etter noen dager når gjæringen er litt lavere.

Hvilken gjær? Jeg har WLP007 stående på 15 grader nå, og det ser ut til å gå fint. Bare flytt gjæringskaret tilbake til 18 grader idet aktiviteten roer seg litt.

Her står brygget jeg satte i går og putrer. WLP007 som jeg forsøker å holde på 18-18,5 grader. Synes Clas Ohlson-løsningen min med liggeunderlag rundt dunken, sitteunderlag under dunken og ute-termometer med føler inn under liggeunderlaget samt temperaturvakt for å styre en liten ovn fungerer tilfredstillende (med mindre man har noe i mot at det er litt friskt på badet de første dagene). Det hele er elegant plassert oppå en ølkasse. Termometeret viser 15,5 grader i rommet og 18,3 grader i dunken. Har også måttet dra liggeunderlaget rundt dunken opp litt for at temperaturen skal holde seg nede og trykker det ned igjen når temperaturen i dunken faller

Vedlegg

• gjaering.JPG
    gjaering.JPG
    302,4 KB · Sett: 112
Tilbake
Topp