Gjær ser ut som sur melk

Takker, skal sjekke ut Boots. Men tror jeg vil prøve å få tak i fosforsyre, da det ser ut som om det er den som brukes i guider jeg finner. HCL og Svovelsyre høres farlig ut til hjemmebruk, men muligens i en utblandet versjon :S hehe. Skal ta en tur til Biltema og sjekke ut murvask
 
Hva med Sterkrens? Er ikke det fosforsyre? Eller er det iblandet andre uhumskheter?
 
Jeg finner ingen apotek som selger fosforsyre. Hvilket apotek har du kjøpt det på? Jeg testet med å bruke vørter til å få gjæren ut av flokuleringen, det fungerte utmerket. Problemet med denne metoden er at gjæren da starter gjæring, som blir et problem når en legger gjæren under mikroskopet (skal inn i hemocytometer og en tynn glassplate). Så alle metoder som involverer sukker, er en dårlig ide ved telling.

Har du prøvd å riste ut litt i rent vann? Altså i stedet for vørter? akkurat som når man vasker gjær?
 
Skal du på Biltema så ville jeg også sjekket rustfjerner, art 361823 med produktnavn Fosforsyre.
Databladet ligger ute på nettet. Hvor sterk den er og om den evt er iblandet noe annet vet jeg ikke.
 
Ser ikke ut som om Boots selger HCL og H2SO4 lengre, men de har fosforsyre i pulverform (100g) til den (u)hyggelige prisen av 340 kr. Men må bestilles vist nok.
 
TorsteinO, en av grunnene til at jeg trenger syre er pga at English Ale flokkerer, som gjør det umulig å riste ut i vann. Forvirret, jeg var innom Bilema i dag, men fant ingenting, men nå vet jeg produktnavn så da kan jeg sjekke nærmere. Takker.
 
nå føler man seg litt dum. Rotet litt rundt på forumet for å finne blandingsforrhold/konsentrasjonsstyrke til fosforsyre, og da fant jeg en tråd som sier at Star San har forforsyre. Sjekket det ut, og den har 50% fosforsyre i seg :p. Den løste opp gjæren med en gang. Nå er bare problemet hvordan en får ut 1ml av av væsken. Kan en feks ta å blande ut Star San etter instruksjonene, blande dette inn i gjæren, og trekke ut 1ml uten at en dreper gjæren? for videre å blande med isotonisk vann for videre telling?
 
Tilbake
Topp