Gjær til octoberbeer?

Hei. Bestilte et ekstraktsett på octoberbeer hos brygging.no. Der er det men tørrgjær(overgjær). Vurderer å lage en starter istedet, hvilken gjær vil passe til dette ølet?

Weyermann maltekstrakt Octoberbeer 4 kg (inkl. humle og gjær)

Premium maltekstrakt fra Weyermann, kanskje den flotteste av alle typer, laget av viennamalt, melanoidinmalt og caramunich 2. Mørk farge (EBC 40-50) og utsøkt smak og aroma. Ypperlig for rask og enkel brygging av ale, bayer og munchnerøl, gir langt bedre øl enn ved brygging av ølsett. Humle og overgjær følger med og er inkludert i prisen, bruksanvisning følger med. En kanne med 4 kg malt gir 30 liter mørk ale / bayer (4,5 % alkohol) eller 20-25 liter sterkøl (5-6 % alkohol) Leveres med Hallertrau humlepellets for bitterhet, smak og aroma
 
Det kommerl litt ann på hva du ønsker å brygge?
Å bruke en lagergjær er vel utelukket nå, dersom du ser for deg å drikke dette brygget i oktober?

Dersom du vil ha en lagerlignende karakeristikk kan man bruke WLP810 San Fran. Ale. (Denne kan du gjære høyere enn vanlig (lager), 12-15 °C på to-tre uker)

Vil du ha en ren gjæring med ale karakter kan man bruke WLP001 Calefornia Ale.
 
Det er vel en Oktoberfest/Märtzen han ønsker å brygge, og det er vel WLP820 Oktoberfest Lager Yeast eller Wyeast 2124 Bohemian lager som er de mest åpenbare valgene da, selv om annen lagergjær helt sikkert vil fungere helt fint.
 
Ole Mørkved skrev:
Det er vel en Oktoberfest/Märtzen han ønsker å brygge, og det er vel WLP820 Oktoberfest Lager Yeast eller Wyeast 2124 Bohemian lager som er de mest åpenbare valgene da, selv om annen lagergjær helt sikkert vil fungere helt fint.
Hehe. Av en eller annen grunn antok jeg at han ville ha det ferdig til oktober :D
Dersom tid ikke er ett problem, gå for wlp833  :skitbra: (Magisk gjær)
 
@Thomas Vold - ser du litt etter ser du at det ble skrevet i september 2012, altså bare noen uker unna oktober. Med ale-gjær kunne han ha rukket å ha noe "klart" til oktober, men lagergjær, som fex wlp 833, trenger endel lengre tid og dessuten bør lagres en stumd til
 
@Thomas Vold - ser du litt etter ser du at det ble skrevet i september 2012, altså bare noen uker unna oktober. Med ale-gjær kunne han ha rukket å ha noe "klart" til oktober, men lagergjær, som fex wlp 833, trenger endel lengre tid og dessuten bør lagres en stumd til
OK. Planen er å brygge en Marzen nå i mars som skal serveres til oktoberfest, slikt sett kan en vel si at jeg er i rute i forhold til både gjæring og lagring ;-)
 
Vet jeg kanskje banner litt i kirka, men jeg brygget akkurat en "Märzen" med WLP029. Gjæret lavt (10C) i den første uken, så høyt (20C) i en ukes tid. Den har bare sittet på flaske i en og en halv uke nå, men av det lille jeg har smakt så ble det en nydelig øl med en crisp "lager"-karakter.
 
Tilbake
Topp