Gjær til ulike øltyper - en oversikt

Lurer litt på om Safale S-04 er den samme som WLP007? Det virker ikke slik ettersom det jeg kan lese meg til så har den svakere utgjæring.
 
Logaren skrev:
Lurer litt på om Safale S-04 er den samme som WLP007? Det virker ikke slik ettersom det jeg kan lese meg til så har den svakere utgjæring.

det er vel 05 som er kolnen av 007 tror jeg ,sjekk om det passer bedre ..  :biersmile:
 
S04 er en whitbreadstamme, men den er ikke veldig lik 007 etter hva jeg har erfart. 04 liker jeg ikke, mens 007 er en kanongjær. S05 er en chicogjær, altså noe mer som 001.
 
god kveld godt folk.
jeg har nå brukt 001 california ale gjær på en APA og en AIPA.
har tidligere brukt 007 Dry English ale gjær.
er denne california gjæren gennerelt tregere på utgjæring?
007 er somregel stoppa helt etter ca 8dager mens denne 001 siger fortsatt etter fulle 14 dager, begge starter jo å gjære likt.
noen med samm oppfatelse?
 
Yeastbot har en kolonne med tittelen ''Notes'' - noen som har formeningerom dette er basert på erfaringer eller om de er tatt rett fra produsentens skryteliste?
 
Vet ikke hvor mye disse trådene brukes lenger. Men jeg bruker denne mye for å finne alternativer som ligger nær nok.

 
Adrie Otte fra Hobbybrouwen.nl har laget noen tabeller som sammenfatter bruken av ulike gjærtyper. De viser hvilke gjærtyper fra Wyeast passer til ølet du tenkte å brygge. Tabellene er (dels) på nederlandsk, så for de som ikke helt finner ut av dem så følger det en liten ordliste nedenfor. Selve tabellene finner du i vedlegget.

Kilde: Tabel gisten en biertypen

Kode:
klasse biertype               - ølklasse
gisten                        - gjærtyper
naam                          - navn
frambozen                     - frambois / bringebær
ondergisters                  - undergjærende gjærtyper
waarschijnlijke bron          - sannsynlig opprinnelse
droge gist                    - tørrgjær
vloeibare equivalent of soort - tilsvarende flytende gjærtype
droog                         - tørr
vrij fruitige ondergister     - temmelig fruktig undergjæret øl
nootachtige                   - nøtteaktig
Her må man logge inn med brukernavn og passord...
 
Tilbake
Topp